Alpinturutrustning

Hej!
Går i planer på att köpa utrustning för alpin topptur och undrar över rekommendationer för hur lätt respektive stabil utrustning jag bör välja. Har sedan tidigare mycket erfarenhet av toppturande i varierande förhållanden på telematiks/ fjällskidutrustning samt har åkt mycket alpint.
Har tittat på och provat Dynafit Tlt 8 och Hoji Pro Tour. Den senare passar min fot bättre ffa hälgreppet men vikten och ett lite större gåutslag kanske betyder mer.
BlirTltn för mjuk/ lätt för rolig utförsåkning?
Som skida har jag sneglat på Black Crowe Chamox freebird, men om jag ska gå på det lättare alternativet på pjäxa så bör jag kanske titta på lättare och smalare skida.
Kommer övervägande åka j svenska fjäll och i bland i Norge.
Mvh
 
Jag har camox, både freebird och vanliga versionen. Fantastisk skida. Jag kör med Dynafit Beast Carbon, vet inte hur den motsvarar de modeller du nämner, men den är ganska styv. Jag tycker att Camoxen är ju en skida som klarar att pressas ganska mycket. Freebirdvarianten är förstås inte riktigt lika styv som den vanliga, men för mig som åkt mycket alpint och tävlat puckel på elitnivå, så vill jag ha en styv pjäxa. Som vanlig alpinpjäxa kör jag Lange RX130. Dynafiten är inte lika styv, men helt klart en rätt styv pjäxa. Skulle jag välja en mjukare pjäxa, skulle jag nog också tänka på en smalare och lättare skida. Det handlar lite om det är nedförsupplevelsen som är den viktiga eller om du vill röra dig så lätt som möjligt uppför. För mig är camoxen en bra kompromiss, men kräver tycker jag, en inte för mjuk pjäxa. Vet inte var du håller till, men det går ju att prova. Jag handlar det mesta från Skifix i Boden, de har skidtester då och då med bl a Black Crows, och Niklas är grymt duktig på pjäxor, så han hjälpte mig att få till mina nuvarande Dynafits.
 
Tack för tips!
Befinner mig långt från skidterrängen, Skåne, så begränsade möjligheter att testa, vilket naturligtvis är bäst. Tror att Hojin är lite av en efterföljare till Beast, med större utslag på gåläget.
Är inte i närheten av din åknivå, men låter ändå intressant med din feedback på skidan.
Hur långa turer kan du tänka dig gå på den uppsättningen du använder? Är det mest för att gå kortare turer från lift för att nå mer orörd terräng eller går det även att ta lite längre anmarscher, som det ofta kan vara i svenska fjälllen?
Optimalt är förmodligen att ha två uppsättningar beroende på typ av tur men det är dyr utrustning, så får prioritera stabilitet vid utförsåkning mot lätthet för längre turer och hoppas att hitta den bästa avvägningen mellan motstridiga egenskaper.
 
Jag tycker att det funkar att gå åtskilliga kilometer. 7-8-9 km är väl de längsta anmarscherna jag gått. Som motion brukar jag ibland skida 7 km spåret runt Storklinten (utanför Boden). Jag har testat Navis freebird också, och den är väldigt trevlig att åka på, men lite för bred att tura med tycker jag. Camoxen är väldigt allround, men jag skulle kunna tänka mig Ova freebird också. 85mm midja räcker för de allra flesta förhållanden.
När det gäller pjäxor så vill jag som sagt ha rätt styva för att kunna lägga press på skidorna när man ligger i ganska höga farter och det ibland är slagigt underlag. Innan de jag har nu hade jag en mjukare Dynafit (minns inte modellen, en tidigare tlt5 kanske) och ett par Garmont. Båda var för mjuka för min smak och då blir det svårt att få tillräckligt tryck på skidorna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.