• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Allemansrätten?

Om någon påstår sig ha knackat, eller gläntat på dörren innan han knallat in för att "se om nån är hemma", kan jag inte tänak mig att den ens leder till åtal, om vederbörande efter inträdet inte i övrigt gör nåt "dumt"; som att ställa sig och läsa brev eller andra dokument, stoppa saker i fickor elle mun, göra åverkan osv.
 
Re: Hur gör man?

sachsaren; sa:
Har äran att få lära ut svenska här i Tyskland och för några dagar sedan handlade en lektion om just allemansrätten ... Tyvärr kunde jag inte svara med juridisk exakthet ... Jag tillade att det är huvudsaken att man inte stör någon, man skall inte gå för nära bebodda hus, man skall inte synas eller höras.

Snyggt - det är ju precis exakt det som allemansrätten handlar om! Du FÅR gå på annans mark, men inte störa eller förstöra! Enklare kan det ju inte bli, för den som tycker att det sunda förnuftet är överordnat juridiken och inte tvärtom.

Ursprungligen handlade det väl om att man av politiska* skäl inte ville/kunde hindra folk från att samla mat i skogen. Men man fick bara ta sånt som skogen frivilligt gav ifrån sig, och man fick inte störa den som ägde marken.
Idag handlar det mindre om matsamling och mer om rekreation och ekonomisk nyttjanderätt, men grundtanken gäller.

(*en ihjälsvulten befolkning får man inga skatter från)
 
Den viktiga skillnaden (mot många andra länder) kanske kan sägas ligga i att ingen kan mota bort någon från sin mark med motivet att marken är privat.
 
Mezzner; sa:
Om någon påstår sig ha knackat, eller gläntat på dörren innan han knallat in för att "se om nån är hemma", kan jag inte tänak mig att den ens leder till åtal, om vederbörande efter inträdet inte i övrigt gör nåt "dumt"; som att ställa sig och läsa brev eller andra dokument, stoppa saker i fickor elle mun, göra åverkan osv.

OM det vore lagligt att bara knata in sådär så lovar jag att varenda dörrförsäljare bara skulle öppna dörren och knalla rakt in och säga "Hej, här ser ni ut att behöva en ny dammsugare".
 
walk_alone; sa:
Nog om rättigheter.

Nädu, Roland! Min rätt att knalla runt i Kolmårdsskogarna försvarar jag med näbbar och klor. Det är nog tur att de finns de som bryr sig om allemansrätten, annars tar kapitalet över. Tror du att t ex sjötomthusägarna (puh! vilket ord!) skulle försitta en möjlighet att spärra av hela ön för sig själva om de bara kunde? Det är inte längre som det var i Tornedalen förr, tyvärr.

OBS! I det föregående stycket använde jag generaliseringar för att få mina argument att låta bättre! Snälla sjötomthusägare skall inte ta åt sig! (De finns, jag vet!)

När jag passerar på en gammal väg genom en gård (det är inte alltid lätt att gå runt. Finns ofta en anledning till att vägen går just där.) och det är folk hemma känner jag ibland att de blir besvärade av detta. Jag skulle kunna applicera det föreslagna "visa respekt, känner du att du stör gör du fel!", men jag tycker inte att det är riktigt.

Jag är inte en sådan som anordnar grillpartyn på annans tomt, jag går snabbt och försöker att störa så lite som möjligt.
Jag ville bara få klarhet i om jag ska behöva skämmas och känna mig som en skurk när jag gör det.
Och baserat på en del svar här kommer jag försöka att inte skämmas så mycket längre.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.