Allak/Dome ?

Någon som har erfarenhet av Hillebergs "Allak" och fjällrävens "Keb Dome 2" ?
Samma kvalité ?

Skall tas med i Kajaken.....
 
Jag tror att Allak ska jämföras med "Abisko Dome", som är lite lättare än Keb Dome (som nog liknar HB Staika). Jag gillar att Allak har dörrarna åt samma håll, så att man kan få en väldigt luftig känsla vid fint väder, men den motsatta placeringen är säkert bättre vid väldigt stark vind. Dessutom är ju Allak billigare(!) och säkert lättare att hitta i nästan nyskick begagnat. Har inte provat Fjällräventälten personligen.
 
Äpplen och päron....

Någon som har erfarenhet av Hillebergs "Allak" och fjällrävens "Keb Dome 2" ?
Samma kvalité ?

Skall tas med i Kajaken.....

Snarare så är Abisko Dome mtrl mässigt mera likt ett HB:s "yellow label", dvs deras tre säsongs tält medans Keb liknar Staika i det avseendet.

Keb Dome 2:
Yttertyg: 40D, förstärkt med 70D längst ned.
Innertält: 30D
Golv:?
Stänger?
Pris: 9500kr

Abiskon Dome 2:
Yttertyg: 20D och förstärkt med 40D längst ned.
Innertältet: 15D.
Golv?
*Stänger: 9,6mm
Pris: 8900kr

HB Staika "black label"
Yttertyg:40D
Innertält: 40D
Golv: 70D
Stänger: 10mm
Pris: 9895kr

HB Allak "red label"
Yttertyget: 30D
Innertält: 30D
Golv: 70D.
Stänger: 9mm
Pris:9495kr

HB Rogen "yellow label"
Yttertyg: 20D
Innertält: 20D respektive 10D(för Enan och Niak)
Golv:50D
Stänger: 9mm
Pris: 7795kr

* Stängerna till Abisko Endurance är 9,6mm så jag antar att alla Abisko modellerna har detsamma.

Har ägt/använt 4 olika HB tält genom åren och min erfarenhet är att kvalitén är fantastisk, har aldrig haft minsta problem med dragkedjor, sömnad mm.

Fjällräven har genomgått en hel del förändringar med årets kollektion och har ingen erfarenhet av dom.

Vore jag i valet och kvalet så skulle jag köpa Allak, du får ett kraftigare och mera beprövat tält för +500kr, jämfört med Abisko Dome.
Vilket som, så funkar säkerligen båda tälten för kajaking :)!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.