• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Alkoholfria sällskapsdrycker?

Om man som jag inte dricker alkohol i onödan, vad ska man då dricka i sociala sammanhang utan att behandlas som paria? Jever fun är helt okej, men känns lite krystat att trycka i sig bioflavoinider i onödan. Virgin gin o tonic är numera en favorit, eftersom det motar malarian i grind. Läsk och andra sötare drycker går ju bort direkt och ramlösa känns lite 90-tal. Hur är de alkoholfria vinerna? Är det någon smak eller är det bara syntetiska ursäkter i jämförelsen med vanligt vin?

Ni som, liksom jag, spottar i glaset, vad dricker ni?

(Eftersom det är svenskar som läser och skriver på det här forumet så kan man väl inte undvika att det här blir en diskussion om rusdryckernas vara eller inte vara, men snälla, gott folk, gör ett försök)
 
Jag har ännu inte prövat en alkoholfri variant av en alkoholhaltig dryck som smakat gott.
Det blir helt enkelt inte bra, på samma sätt som konstgjord kanterellsmak inte smakar lika gott som riktiga kantareller, exempelvis.
Vill man inte dricka alkohol bör man välja en dryck som inte är avsedd att ha alkohol i sig.
 
De vita vinerna är helt ok. Inte samma djup som alkoholvin, men ändå en dryck som är betydligt mer elegant än både öl och läsk. För oss som har alternativ är det kanske enklast att betrakta alkoholfritt vitt vin som en egen typ av dryck snarare än den självmotsägelse det är.

Men jag kan utan en sekunds tvekan påstå att jag har druckit äckligare vita viner med alkohol än utan. Jag skulle själv kunna använda alkhoholfritt vitt vin som måltidsdryck.

Det jag har provat är Sutter Home Fre
 
Jag har ännu inte prövat en alkoholfri variant av en alkoholhaltig dryck som smakat gott.
Det blir helt enkelt inte bra, på samma sätt som konstgjord kanterellsmak inte smakar lika gott som riktiga kantareller, exempelvis.
Vill man inte dricka alkohol bör man välja en dryck som inte är avsedd att ha alkohol i sig.

Fast det är ju inte konstgjord smak, det är ju samma process som de vanliga produkterna förutom att man i slutändan tar bort alkoholen.
 
Efter som alkoholen är en naturlig del av drycken, så hävdar jag att det är konstgjort när man framställer en variant utan.
 
Efter som alkoholen är en naturlig del av drycken, så hävdar jag att det är konstgjort när man framställer en variant utan.

Det är en tolkning som jag inte skriver under på. Dessutom verkar ju Martins förslag funka. Finns det nått rött som funkar till grillat (rare) kött?
 
Jag skulle vilja slå ett slag för iste, om du inte räknar in det bland de för söta dryckerna. (Det har dessutom fördelen att ha ungefär samma färg som öl, så det kan ta en stund innan någon ser att man dricker alkoholfritt, om man nu också är less på att folk ska kommentera och ifrågasätta vad man dricker...)
 
Hmm, tror jag skulle bli lite trött på iste efter nåt glas. Kommer bara ihåg den där kemiska persikosmaken, uuähh!
 
Druvjuice vet jag att morsan ofta körde som "fuskvin" förr, det ser ju ut som vin och ÄR ju i princip ojäst vin:)

Just som sällskapsdryck vill man ju gärna ha nåt som fungerar att smådricka, läsk och liknande är ju mer att man klunkar i sig.
 
Cider

Äppelcider och päroncider från Herrjlunga tycker jag är hel OK. Innehåller dock 0.7 % alkohol. Cider ska vara kylskåpskall för att vara god, så det är inte någon höjdare vid en sommartur med kajak/cykel.

Nu är jag inte kännare så jag vet vad som krävs för att en dryck ska få kallas cider, men ICA har något som heter ’ciderliknande’ eller om det är ’dryck med ciderkaraktär’ men vid en ev blindtest kan jag lätt skilja ICA’s fusk från Herrjlunga.

Det finns fler fabrikat än Herrjlunga cider på livsmedelsaffären, men jag kommer inte just nu ihåg vad det är för fabrikat.

Per
 
Clausthaler brukar det oftast bli.

Åbro hade för en del år sedan ett gott öl men det försvann tyvärr. Sålde för dåligt.

Gärna väl kyld drink med lite bitter smak, minns inga namn nu.
Aldrig juice eller cider, för sött att dricka en hel kväll.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.