Aldrig mer haglöfs

Jag har idag varit och reklamerat en Haglöfs Dual fleeceväst som jag köpte i slutet av augusti för att den gått upp i en söm, vi samma tillfälle köpte jag en Shark-softshelljacka som samma dag gick sönder genom att stroppen som tätar halsen lossnade.

Har dessutom i höst köpt en flightbag som saknade axel-bärremmarna, så dessa skickade haglöfs ut med post efter att jag klagat.

Kortfattat så har det blivit för många måndagsexemplar på för kort tid för att jag ska våga lita på Haglöfs i framtiden.

/Fredrik
 
Instämmer

Jag kan bara instämma.
Haglöfs verkar inte borga för sitt eget namn längre.
Det är väl snabba stålar som gäller.
Tips: byt märke

Raymond
 
Det handlar väl även lite om tillfälligheter! Jag har inte haft några problem med mina haglöfs-köp. Men det är klart att man skulle bli välidgt frustrerad om man råkat ut för "måndagsexemplar" så ofta. Det är klart att man skulle funderat på att sluta handla märket i fråga och kanske satsat på något annat. Jag har dock inte haft några problem och är väldigt nöjd med dem produkter jag köpt och kommer nog fortsätta att köpa Haglöfs när jag hittar något som jag gillar.

Vad gäller svenska tillverkare så är Haglöfs klart bland de bästa, internationellt kan du hitta bättre. Men samtidigt finns det nog folk som har haft samma problem med både Tierra, Klättermusen, Fjällräven osv; som du har haft med Haglöfs.

/
 
Högt pris ska ge hög kvalitet ...

men tyvärr stämmer det inte alltid, själva idén med dyra grejor är ju det att när man handlar något sådant så ska man veta att material och tillverkning ska vara av en högre kvalitet, det är ju även att de ska kollas nogrannare, för det har de ju "råd" med så att säga, tyvärr så är det nog så att det inte är så längre, utan de lever på sitt goda namn, köper in från Asien mm och skeppar ut i affärerna, jag har ett par Zip-off Rabot som tyget blev utslitet och noppigt efter lite användning på knappt ett halvt år, väldigt tråkigt på ett par 950:- kr byxor. Jag kommer nog inte att köpa Haglöfs igen, mina Lundhags och fjällräven har jag därimot aldrig haft problem med, och man ska inte glömma mina alla par T&P byxor och andra kläder. Det är svårt att veta vad man ska köpa för att få bra och hålbara grejor, ska det vara ett par byxor för 298:- eller 2500:- ?? för den lägre summan känns det ok om det inte håller länge men inte för den högre ... detta är ett bra ämne att diskutera, synd bara att inte tillverkarna vågar vara med och snacka om detta. /Gunnar
 
Re: Högt pris ska ge hög kvalitet ...

CanMan; sa:
detta är ett bra ämne att diskutera, synd bara att inte tillverkarna vågar vara med och snacka om detta. /Gunnar

Hmm, det låter faktiskt som en rätt bra idé. Det vore väl inte helt omöjligt att få fram en chat med någon representant från Haglöfs, någon från Tierra, en från Fjällräven osv. Och sedan få dem att chatta med utsidans medlemmar någon kväll. Det låter kanske som en dröm, men visst vore det givande.

/
 
Re: Re: Högt pris ska ge hög kvalitet ...

A.S.; sa:
Hmm, det låter faktiskt som en rätt bra idé. Det vore väl inte helt omöjligt att få fram en chat med någon representant från Haglöfs, någon från Tierra, en från Fjällräven osv. Och sedan få dem att chatta med utsidans medlemmar någon kväll. Det låter kanske som en dröm, men visst vore det givande.

/

- detta är något för Utsidans folk att greppa ! :)
/Gunnar
 
Betalar för märket...

Jag upplever det så att när man köper något från haglöfs så betalar man mer för märket som står på, än själva produkten. Det är ju säkert så att Haglöfs har skapat sitt namn genom någon form av kvalitet men jag tror att dom har blivit allt för säkra på sina köpare. När det står Haglöfs på varan man är intresserad skriker det " BRA " i huvudet. Det kanske stämde på deras äldre saker men tyvärr inte nu. Visst gör dom en del bra saker men för priset man betalar för ett H på jackan eller tröjan kan man få något minst lika bra från någon annan tillverkare.

Daniel:)
 
Jag tycker Haglöfs varken har blivit sämre eller bättre vad gäller hållbarheten (jag antar att det är det vi pratar om här). Däremot har de under de senaste tio åren gått från att ha varit ett tråkigt skogsmulleföretag med fokus på ryggsäckar till att ha blivit ett tekniskt fullsortimentföretag med många innovativa (och dessutom snygga) produkter. I mina ögon har alltså Haglöfs blivit ett betydligt BÄTTRE företag.

Ser ingen anledning till att vara mer (eller mindre) kritiskt inställd till deras prylar än till andras.
Visst kostar grejerna pengar, men det gör ju alla friluftsprylar som säljs under ett starkt varumärke.

Jag tror att det handlar om större volymer -> större ANTAL dåliga produkter.

Får man en vara med fel som kan spåras till missar i tillverkning och konstruktion är det bara att reklamera. Man har minst två år på sig.
När det handlar om ett lokalt och relativt litet företag som Haglöfs kan man dessutom vända sig direkt till produktutvecklaren med sina synpunkter.
Att vända sig till butiken för att få gehör för produktförbättringar är ingen större idé. Då möts man bara av "ingen har klagat tidigare"...
 
Vad man betalar för..

Visst lever märken som Haglöfs på sitt namn och rykte. Min upplevelse är dock att de månar om det också. Jag anser att måndagsexemplar dyker upp oavsett vad man köper eller i vilken prisklass. Man kan köpa brallor för en hundring som håller hur länge som helst, och jackor för fem tusen som är fel från början.
Det jag tycker gör skillnaden är vad man kan göra när man får ett av dessa måndagsexemplar. Ett märke som lever på sitt namn byter snabbt ut det. Ett billigare märke svarar inte ens på klagomålet, med den uppenbara attityden att "vi håller så lågt pris för att vi inte lägger tid på kundvård".
Jag gillar personligen Haglöfs. Jag har fått byta nån grej, visst, men det har inte kostat mig nåt.
 
Är också nöjd med Haglöfs. Senaste köpte jag deras tält Genius 12 och är mycket nöjd med kvalitet och hur snabbt de levererade tältet till återförsäljarn.
 
Re: Betalar för märket...

olausson88; sa:
Jag upplever det så att när man köper något från haglöfs så betalar man mer för märket som står på, än själva produkten. Det är ju säkert så att Haglöfs har skapat sitt namn genom någon form av kvalitet men jag tror att dom har blivit allt för säkra på sina köpare. När det står Haglöfs på varan man är intresserad skriker det " BRA " i huvudet. Det kanske stämde på deras äldre saker men tyvärr inte nu. Visst gör dom en del bra saker men för priset man betalar för ett H på jackan eller tröjan kan man få något minst lika bra från någon annan tillverkare.

Daniel:)

Nja, nu tar du väl i lite för mycket. Det är så att du kan få lika bra produkter som haglöfs erbjuder, men då kommer du att betala nästan lika mycket som Haglöfs vill ha. Det finns inga tillverkare som tillverkar lika bra grejer som Haglöfs men som tar en tredjedel i pris.

Sen är det klart att du betalar en del för marknadsföringen. Det har pratats om innan på utsidan. Men så är det med allt. Hur mycket tror du att det kostar att tillverka en burk Coca-Cola? Jag vet inte exakt men jag skulle gissa på ca 50 öre. Sen betalar du för all den reklar som Coca-Cola gör.

/
 
växa

Haglöfs har ju breddat sitt sortiment avsevärt under ett par år och det kan bidra till kvalitetsbrister. Man växer för fort eller greppar över för mycket, jag har sett det på det företag jag jobbar för (IT-branchen).
Själv är jag dock väldigt nöjd med deras produkter. Har även fått bra service vid relkamation. Ett plastspänne gick sönder på mitt Genius tält. Jag kontaktade dem via deras webformulär och ett par dar senare hade jag ett nytt spänne i brevlådan.
Allmänt vill jag säga att de flesta företag i branchen är väldigt måna om sina kunder, även vissa lågprismärken som Everest.

Niklas
- mycket nöjd friluftskund
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.