ALASKARJA

Tror jag testat det mesta med skarjaram nu.förövrigt har Skarja har samma yttermått som savotta jääkäri xl ram.
Nästa vecka kommer Alaskarjan leva vidare i ukraina då jag skänkt bort den.
 
Funkar det att hänga på en Alaska/Grönland på Gyroramen? Samt skulle det gå att sätta på ett Haglöfs bärsystem?
Alaska med sadelupphängning passar inte,röret är lite för grovt och aningens bredare yttermått dessutom är själva upphängningsytan för kort. Standard äldre 3 punkts säckar borde fungera.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Vägde en seek outside komplett ram med avbärarsystem,bälte large= 1430g
Sen vägde jag den troligtvis tyngsta fjällräven, gyroramen "raven expedition gyro" med original nya svarta axelremmar,bröstrem,toppstramare och nytt gyrobälte, exklusive 2st gyrobult och ryggmeshband =1680g
Så fjällräven gyro är väl då kanske 300g tyngre och kanske +-0 med en standard expedition.
Att sätta lite större ultralight dyneema/ultra200 osv säckar på dessa nästan gratis i sammanhanget fjällräven ramar och avbärarsystem borde vara givet enligt mig.
 
Vägde en seek outside komplett ram med avbärarsystem,bälte large= 1430g
Sen vägde jag den troligtvis tyngsta fjällräven, gyroramen "raven expedition gyro" med original nya svarta axelremmar,bröstrem,toppstramare och nytt gyrobälte, exklusive 2st gyrobult och ryggmeshband =1680g
Så fjällräven gyro är väl då kanske 300g tyngre och kanske +-0 med en standard expedition.
Att sätta lite större ultralight dyneema/ultra200 osv säckar på dessa nästan gratis i sammanhanget fjällräven ramar och avbärarsystem borde vara givet enligt mig.
Problemet verkar vara att hitta lösa säckar utan att behöva betala för hela ultralight konceptet som vanligtvis kostar runt 6-8000. En annars billigare variant kan vara att köpa en ny savotta 210d eller cordura 500d rolltopsäck,finns 40-120l volym och lite band/spännen att fästa runt säck/ram
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips