Aktuellt myggläge i Jämtlandstriangeln???

Fast jämtlandstriangeln är ju renbetesmark och således gäller väl §93 i rennäringslagen? Jag tror att det blir rätt svårt att hitta områden på fjället i jämland som inte tillhör renskötseln så jag tror att det kategoriska uttalandet ändå stämmer rätt så bra.

Se Handöldalens samebys karta över renens viktiga marker här. Misstänker att andra delar som inte täcks av denna karta ingår i andra Samebyar.

Nu blev det väldigt off-topic dock.
 
Renbetesmark utgör enligt många cirka 50% av Sveriges yta, se t.ex. här. Det borde för de flesta falla på sin egen orimlighet att du jämt har strikt koppeltvång för hund i halva Sverige.

Finns det renar i närheten ska hunden vara kopplad (om du jagar kan det koppeltvånget i viss mån diskuteras -- med då finns det krav på att hunden inte ska driva ren). Men finns det inte renar i närheten är så vitt jag vet inte rennäringslagen tillämpar när det gället koppeltvång.

Visst är det off-topic. Det började med mygg (finns i princip inga), gick vidare till björnar (finns ännu färre), och slutade med koppeltvång.

Jag reagerade på vad jag uppfattar som rena felaktigheter. Om det hela med koppeltvång stämmer är jag rätt intresserad -- jag har inget intresse av att släppa mina hundar där det råder koppeltvång. Men jag har haft fel förr, och efterlyser därför källor. Rennäringslagen är i mitt tycke inte en relevant källa, i alla fall utan exempel på att den tillämpats för att utlysa koppeltvång där det inte finns några renar.
 
Ja rent juridiskt vet jag inte heller vad som gäller, jag skulle tro att då renarna driver runt fritt runt t.ex. jämtlandstriangeln åtminstone större delen av sommarhalvåret så skulle jag tro att det omfattas av rennäringslagen.

Om inte inkallningen sitter jättebra skulle ju en lös hund kunna fara iväg om den får vittring även om inga renar syns till just på det stället man går. De kan ju dock fortfarande vara förhållandevis nära beroende på vilken terräng man går i. Av detta tror jag man har allmänt koppelpåbud i hela fjällen, se t.ex. Länsstyrelsen för Jämtland:

1661787832369.png


Det finns väl som alltid nyanser och tolkningsutrymme men om någon har sin hund lös på fjället hoppas jag att inkallningen sitter stensäkert iaf.
(Enligt paragrafen (§93) så har ju renskötare till och med rätt att avliva hundar som stör tillräckligt mycket läste jag mig till idag. Men jag har inte sett eller hört talas om att det någonsin hänt)
 
Rennäringslagen §93 är rätt tydlig. Den inleds med:
"När renar befinner sig inom ett betesområde där renskötsel då är tillåten, ska hund i trakten som inte används i renskötseln hållas i band eller instängd, om inte länsstyrelsen medger annat."

Jag kan inte se att den kan användas för att införa koppeltvång när det inte finns renar i området. Speciellt inte specifikt kring vandringsleder.

Jag är fullt införstådd med att hundar som driver ren kan avlivas. Jag vet också tillfällen där det inträffat. Vid de tillfällen jag känner till kan jag tycka att det varit korrekt.
 
Det är något luddigt skrivet när det kommer till hundar. Kontroll på din hund mellan 1 mars och 20 augusti, står det i lagstiftningen. I teorin innebär det att man kan ha sin hund lös, men det är väldigt få som har den kontrollen på sina hundar. Kommuner kan ha egna regler för hundar så det måste man kolla upp också.

Jag har själv hund och skulle inte komma på tanken att ha den lös ute i skog och mark, någonsin. Jag har sett resultatet av lösa hundar som ägarna inte kunnat kontrollera, som ihjälbitna och skadade höns, hästar och kor som skrämts så illa att de farit igenom stängsel, skadat sig och sedan försvunnit ut i skogen där det tagit dagar att fånga in dem igen, för att nämna några saker som inte var helt ovanliga när jag växte upp. Det är så enkelt att undvika att sådant händer genom att ha sin hund kopplad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gunnar.ohman Sarek, aktuellt vatten- och myggläge? Fjällvandring 6
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
grusbusen Aktuellt läge vid Treriksröset? Fjällvandring 1
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
lunten Myggläge och beläggning stugorna Nikka - Vakko? Fjällvandring 0
Perrelundmark Myggläge i Abisko Fjällvandring 5
Pauwii Jämtlandstriangeln Fjällvandring 10
Peter87a Eldstäder Jämtlandstriangeln Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
ZettLind Jämtlandstriangeln Fjällvandring 2
pajaflow Jämtlandstriangeln Fjällvandring 14
everest4ever jämtlandstriangeln Fjällvandring 3
streakingcaddis Istället för Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
Fredde_74 Jämtlandstriangeln boende Fjällvandring 10
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
franke Samåkning jämtlandstriangeln :) Fjällvandring 1
FlyerSword Alternativ till Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
Dalu0700 Singelvandring Jämtlandstriangeln Juli 16 – Juli 19 Fjällvandring 0
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Christian1 Jämtlandstriangeln, Rondane eller Mallis? Fjällvandring 6
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
strang3 Tips till Jämtlandstriangeln Fjällvandring 29
Knawt Jämtlandstriangeln v31 Fjällvandring 11
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
berekson Jämtlandstriangeln med barn Fjällvandring 11
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Newlin Snöläge i jämtlandstriangeln? Fjällvandring 3
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
Norrskenet Tips jämtlandstriangeln Fjällvandring 6
Jocklas Grövelsjön eller Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 12
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
Joakim Ambrosson Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
meringa Huggormar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 8
petter_b Planering Jämtlandstriangeln Fjällvandring 15
Kicki_86 Frukost i Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.