Aggressiva Klätterskor

Hallojs på er!
Jag har verkligen blivit än mer biten på klättring än tidigare och har i princip kört slut på mina 5.10 Anasazi så det inte är speciellt mycket av sulan kvar. Söker därför tips på en mer aggressiv sko för att utveckla min klättring och få bättre grepp, hojta om ni har nått tips! Både bouldrar och klättrar rep bör tilläggas.

Ha det fint!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag gillar mina FiveTen Team Black. Trånga att komma i men sen är de mjuka och sköna (trots att de är aggressiva), jag kör ofta uppemot tre timmar utan att ta av dem. Bra fäste och känsla.

De är rätt små i storleken, ungefär samma storlek som du har i vanliga löparskor eller till och med en halv storlek större blir nog rätt lagom (funkar för mig). De är trånga över vristen så man får utveckla lite teknik vid påklädning.

När det gäller klätterskor är passform absolut viktigaste egenskapen. Alla har olika form på sina fötter och därför finns det heller ingen sko som är "bäst" för alla. Passform är också viktigare än om modellen marknadsförs som aggresiv-, nybörjar- eller "top of the line"-Sko.

Köp heller inte för trånga skor. Trånga skor gör dig inte till en bättre klättrare, det gör bara ont. Gör skorna ont kommer du klättra mindre därför inte utvecklas som klättrare.

Åk till välsorterad butik och prova olika modeller för att hitta något som passar din fot. Har du ingen sådan beställ på nätet från butik med gratis returer så du kan testa en hög hemma.

De är rätt små i storleken, ungefär samma storlek som du har i vanliga löparskor eller till och med en halv storlek större blir nog rätt lagom (funkar för mig). De är trånga över vristen så man får utveckla lite teknik vid påklädning.

Ska se om jag kan hitta dem i butik eller online så att jag kan testa. Tack för tipset! Ha en trevlig helg!

När det gäller klätterskor är passform absolut viktigaste egenskapen. Alla har olika form på sina fötter och därför finns det heller ingen sko som är "bäst" för alla. Passform är också viktigare än om modellen marknadsförs som aggresiv-, nybörjar- eller "top of the line"-Sko.

Köp heller inte för trånga skor. Trånga skor gör dig inte till en bättre klättrare, det gör bara ont. Gör skorna ont kommer du klättra mindre därför inte utvecklas som klättrare.

Åk till välsorterad butik och prova olika modeller för att hitta något som passar din fot. Har du ingen sådan beställ på nätet från butik med gratis returer så du kan testa en hög hemma.

Tack för din synpunkt Jonas! Och jo absolut förstår jag det, jag ska försöka att testa ett gäng eller dra hem ett par via internet.
Tack för att du tog dig tid, ha en trevlig helg!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips