Är utsidan.se övergiven av sina administratörer och döende?

Oj! Jag håller inte med er som är kritiska alls!

Det går inte att jämföra facebookgrupper med Utsidan, som står för en helt annan sorts kvalitativt och varaktigt innehåll. Detta är en kunskaps- och erfarenhetsbank utan like. Särskilt när det kommer till vandringsberättelser är det som att ha tillgång till alla guideböcker och mycket mer, på en och samma plats, helt gratis eller för en väldigt liten peng.

Här har man också lyckats bra med att hålla det till ett genuint användargenererat innehåll som inte tagits över av influencers!

Nya sajter startas nu i samband med friluftstrenden. De tycks vara av en annan sort, med mer kommersiella intressen och vidare affärsidéer bakom, i något fall startade just av influencers eller folk som jobbar med digital PR. Jag skulle aldrig komma på tanken att regga mig där. Såklart ska även Utsidans ägare tjäna något, men det är en heeeelt annan grej det här!

Utseende och användarvänlighet: mobilvänligt vore bra. För övrigt är sajten buggfri. En stor förändring skulle förmodligen medföra trassel, om man inte har mycket pengar att lägga på att bygga om. Kan ha överseende med om det inte är prio.

Jag kommer förmodligen hänga kvar här så länge det finns intressant läsning, kvalitet och vänlighet. Alltså mer eller mindre professionella skribenter skriver här gratis, som hobby! Fatta nivån!
 
Jag tycker att det är skönt att utsidan fått vara som den är.
Klart mobilanpassning vore praktiskt men har en känsla av att en sån förändring skulle innebära en del opraktiska förändringar med.

Nu är utsidan.se som internet var när internet fortfarande var bra!!

Dock hade det varit roligare om fler skrev. Hade också varit roligt med mer bredd på diskusionerna för att spä ut alla frågor om vilket liggunderlag som är bäst i sarek...

Jag vet inte hur man kunde ordnat mer trafik. Kanske samarbetat mer med friluftsorganisationer, haft tävlingar osv. Men samtidigt så finns redan sånt här så jag gissar att old school forum för en tynande tillvaro överallt.

Jag tror att många fler läser än skriver. Vill vi ha mer trafik här måste vi få folk att regga sig och skriva inlägg.

Men jag vill gärna uttrycka min tacksamhet till utsidans administratörer och till de användare som håller sidan levande.
 
Skriver under med båda händerna på allt i Elvah.s inlägg.

Innehåll går alla gånger före form för min del, men jag förstår inte heller klagomålen på Utsidans interface. Jag tycker det är välgörande avskalat, vilsamt för ögat, logiskt uppbyggt, snabbladdat och lättnavigerat. Och faktiskt tidlöst snyggt med sina sammanhållande bruna grundtoner och vackra typsnitt. Don't fix it if it ain't broke.

Annonser behövs för sidans överlevnad, men de är ju väl samlade utanför läsfälten och jag, som väl de flesta andra, har för länge sedan slutat "se" dem överhuvudtaget (gäller all min nätanvändning).

Med det sagt - fackets blaffa är över gränsen just för att den inkräktar på läsfältet. Och jag har säkert missat sidans brist på mobilanpassning; jag sitter ändå "alltid" framför en datorskärm p g a mitt jobb.

***

Jag tycker det är betydligt mer oroväckande, och ett större hot mot Utsidans framtid, om innehållets kvalitet sjunker. Utsidan är som Elvah skriver en ovärderlig kunskapsbas, men den är användardriven. Efter en tids frånvaro noterar jag nu små klusterutbrott av tjafs, OT och personangrepp, som förstör och spär ut annars ovärderligt lärorika trådar.

Visst har sånt hänt förr, men mer som sällsynta undantag från en annars unikt hög nivå. Låt det förbli där, det hänger på oss alla.
 

avslutad210712

Gäst
Flera inlägg har fått mig att må ritktigt bra men de tre senaste får mig inte bara att må bra de fick mig att fälla tårar. På riktigt.

En genuin friluftssida som inte fokuserar på de som vill ta snabbaste vägen (flyg/helikopter etc) till Kebnekaises sydtopp utan de som verkligen gillar friluftsliv och inte heller undrar vilket märke som gör de bäste GTX-kläderna för att knalla omkring på Södermalm.

Fast såklart handlar ALLT om att tillgodose "den stora massans" behov.

Jag har varit negativ till utsidans utveckling pga medlemmarnas beteende.

Om någon frågar om hur man går Kungsleden från Abisko till Nikkaluokta och medlemmen definierar sig själv (viktigt eller hur...) som varande av det kvinnliga könet då får den personen massor av svar. Sånt gör mig bara less på utsidan eller rättare sagt dess medlemmar. Fungerar inte sökfunktionen för nyblivna kvinnliga medlemmar????

För femton år sen ungefär blev jag medlem. Visst jag definierar mig som av det manliga könet så det kanske var därför standarsvaret var "det har vi pratat om tidigare - sök"
 
Heh, jag måtte vara totalt genusblind, för jag har inte ens funderat på nybörjarskribenternas kön. Såvida det nu inte varit relevant, t ex vid val av sovsäck. Men om du nu tvingar mig att tänka efter så kommer jag direkt på ca 4-5 senast nyreggade, som nog hade haft nytta av att börja med lite sök, och som inte varit tjejer.

Visst är Utsidan en fantastisk kunskapsbas, men det är inte lätt för en nybörjare att ens veta vad man ska leta efter. Så det blir varken trevligt eller användbart att få ett ospecifikt "sök på forum" som svar. Jag försöker i stället ge lite överblick och länka mer konkret till gamla trådar eller inlägg som jag tror vederbörande kan ha nytta av. Förhoppningsvis inspirerar det sen till fler egna sökningar.

Oavsett, så känns det inte som Utsidans mest akuta problem :).
Trevlig midsommar på er alla!
 
Skrev ju förr blogg mm på Utsidan. Upplevde ffa att ladda upp bilder till text som krångligt,jämfört med hur enkelt det är till Facebook.Ett v skälen till att jag ej gör det längre. Sen är det väl mest ett eget val att inte skriva mer, ” inget nytt att tillföra,” tex.
 
inget nytt att tillföra här heller och utsidan går sakta men säkert till nätets kyrkogård och där behöver den inte känna sig ensam. utsidan har gjort det bra som klarat sig så pass länge som den gjort.
 
Jag tycker att Utsidan har sin plats för rätt lång tid framöver.
För mig personligen är det mest en förströelse att hoppa in ibland och se vad som händer.
Nu tog ju fisket fart, på gott och ont. Det blir ju ett aktivare forum men jag vet inte om alla delar av fisket hör hemma på en sida som Utsidan.
Enda gången under mitt medlemskap jag övervägde att sluta gå in var under lättpackarperioden. Då blev Utsidan en religiös site och mitt intresse försvann helt.
Det blir spännande att se vad som händer.

Beträffande svar till kvinnor respektive män så är det inte unikt för Utsidan.
På vilket forum som helst får vilken trivial fråga som helst massor av svar av män om den ställts av en kvinna, det är lite kul att se. Samma fråga ställd av en man får som sagts ovan möjligen svaret att söka i forumet.

Medlem sedan:
1999-08-25
 
Utsidans medlemmar MÅSTE betala

Oavsett vad vi tycker om reklamen så måste någon betala för utsidans existens. Vi som är med kan välja betala med:
- Vår uppmärksamhet i form av tidsåtgång för att läsa annonser (och kanske få impulser som medför inköp)
eller
- 100 kr/år i medlemsavgift.

När den senaste - mycket störande- annonsen dök upp så valde jag det sista alternativet.
 
Precis som människor idag sitter och tittar på film på en mobil.

Jag vet. Jag är en gammal fet gubbe som inte ska uttala mig om någonting. Och en fattig tattare. Troligen också en idiot.

Nämen film på mobilen går utmärkt! Ganska skönt i sängen. Man får ha läsglasögon på sig förstås, men mobilens höga upplösning gör att det ser bra ut. Visst, jag föredrar datorskärmen, men är man väldigt trött eller sjuk så är det skönt i sängen som sagt. Eller om man sitter på ett tåg eller liknande.

När det gäller websidor håller jag fullständigt med dock. Använder mobilen väldigt mycket, men www bara i nödfall och om jag inte har tillgång till dator. Fullständigt hatar att läsa websidor på mobben!

Detta med mobilversioner av sajter gillar jag inte heller. En sajt som man känner mycket väl via datorn blir plötsligt svår att hitta på därför att allt ser annorlunda ut.
 
Det är flera som är glada för att Utsidan finns och att den borde få existera i cyberspace även i fortsättningen. Jag kan bara hålla med (att saker mobilanpassas får en sådan som jag lära mig att stå ut med, det är inget avgörande). Håller också med dem som tycker att årsavgiften till Utsidan är väl spenderade pengar. Summan är ju dessutom väldigt liten.
 
Jag kan påmnna om en sak som utsidan har som inte finns på alal andra ställen. En support! Jag är betalande, hade problem med att reklamen visades, påtalade detta och admins fixade det. Bevisar att admins inte övergivit sidan och att man får lite extra om man betalar. Väl spenderade pengar. Jag har fått mycket hjälp här, sensate med att välja rätt regnbyxor och hoppas det kommer fortsätta så. Jag betalar också tillbaka med att posta egna erfarenheter och kunskaper.

Admins:Kämpa vidare och hoppas ni får ihopa ekonomin.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.