Änteligen har jag vält ofrivilligt

Ibland händer saker som inte ska hända, i kväll gjorde så. För första gången på sjutton år välte jag ofrivilligt med kajaken i en vindby som var avsevärt längre och kraftigare än jag kunde föreställa mig på Valloxen och som drev upp sjö som var högre än jag trodde kunde bli på den sjön. Och jag tappade kontrollen på kajaken gled sidledes ner i en vågdal innan jag hann och orkade parera, stunden därefter hängde jag upp och ned i vattnet. Och jag som alltid hävdat att motvind och motsjö är ofarligt bara jobbigt.

Det var inte mycket annat att göra än att lämna sittbrunnen och ta sig iland, kajaken var jag tvungen låta driva iväg med vinden och efter en stund fick jag också lämna paddeln i sjöns våld, det är jäkligt bökigt och simma med en paddel. Det är också svårt att ha en uppfattning om riktning när man simmar i sjö så grov att man bara ser land när man befinner sig på en vågtopp. Nåväl vattnet var skapligt varmt och flytvästen bar upp min lekamen och jag simmade dryga 300 meter innan jag nådde en brant hälla att gå iland på. Det sägs att de Uppländska sjöarna är grunda, Valloxen är i sin östra del i alla fall djupare än en och sjuttiofyra ända in till land åtminstone på den rimpa jag simmade längs.

Från hällan tråcklade jag mig genom fuktig långgräsig skog över en plantskog och ett par beteshagar till Ledinge säteri där jag blev undfägnad med torra kläder och fick låna telefon att ringa hem på. Min arbetsköpare kommer att bli bekymrad förra mobilen krachade jag när jag landade på den vid ett fall ur ett av våra äppelträd vid beskärningsarbete och nu har jag dränkt nummer två.

Nu kommer jag till kvällens panik, nämligen hur många fästingar hade tagit plats på mina bara ben på färden från hällan till Ledinge säteri. Dessa små äckliga kryp som ruvar i fuktiga långgräsiga marker spridandes kända och okända farsoter. Efter att hustrun noga synat mig så kan jag meddela att paniken var helt ogrundad såsom givetvis alla paniker är.

I morgon ska jag leta rätt på kajaken så att jag kan paddla till veckan igen men nu med unset större respekt för Valloxen och ny paddel hade jag i alla fall tänkt skaffa.

Hustrun och sonen blev glada när jag kom hem och hon säger att hon inte sörjer min gamla vita Kangool bomullshatt som också blev vågornas rov, det gör redan jag.

Och följande lärdomar i bagaget vid ensampaddling har erhållits:

- Om det blåser rejält så är det svårt att ha koll på sig och kajaken efter en kappsejsning. Då prioriterar man sig.
- Simmning i grov sjö är svårare än man tror allra helst när det gäller att hålla riktningen.
- Att ha med sig paddeln vid simmning är minst sagt bökigt.
-Sittbrunnskapellet runt midjan är inte bentagsvänligt.
-Ett gammalt Bear Seat ger också flythjälp.
-Fästingar kastar sig inte alltid över en vid färd genom fuktiga gräsiga marker.
-Pensionerade Skånska brandmän kan förekomma på Uppländska säterier.
-Jamtsk älg är god efter ett sådant litet äventyr även så röda viner.
-Hade jag väntat i vindlät bakom holme som jag först tänkte hade det förmodligen inte hänt. Ja jag vet att det är ett kontrafaktiskt resonemang. Fast denna gång säkert lärorikt.
 
Sett i efterhand, hade det varit ett alternativ att flyta med kajaken? Sjön är inte så stor och vattnet hyggligt varmt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
kmj75 Noen som har erfart SIPRE Millennium Kayak? Paddling allmänt 0
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...