Aconcagua

Halloj igen!
I Januari bär vår Aconcagua exp av (SCALE) bestående av mig och 2 kanadensare.

Resan närmar sig med stormsteg och vi är i behov av bra kartor över området. Vi kommer gå normal leden upp och främst skulle jag vilja titta närmare på kartor som berör Summit biten från camp Berlin och upp.

Har du varit på Aconcagua nyligen och har bra kartor som du inte behöver längre, så är jag stor spekulant.
Vill ni dela med er erfarenheter och bra tips....I'm all ears!! :)

Folk på min hemsida har frågat efter Aconcagua sidan.....den kommer!! Förhoppningsvis redan ikväll faktiskt.

Harebra
Malin
http://www.angelfire.com/trek/mountians

Tips!

Hej Malin!

Jag/vi besteg Aconcagua 99/01 via normalleden. Leden är mycket enkel att hitta så det behövs inga kartor. Bästa beskrivningen av leden finner du i Guideboken skriven av J Secor. I den finner du lämpliga lägerplatser, koordinater och alla tänkbara tips.
Tänk på att vara mentalt förberedda på att de sista 400 fallhöjdmetrarna är de absolut tyngsta och tar lång tid. Mitt råd är att ni går från Nido de Condores (5300m) och direkt till toppen utan att bo i Berlin. Nido är trevligare och skönare att bo i pga av höjden. Gör aklimatiseringsturer till Berlin och White Rocks, sov i Nido och gör toppattacken med tidig start. Se till att hålla tårna varma. Det kan vara lite kallt på morgonkvisten.

Lycka till!

/Martin

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Håller med Martin

Martin har helt rätt - inga kartor behövs utan det är bara att knata på. Martins tips att sova på Condores, och sedan dra direkt till tippen, är också bra. Detta tillvägagångssätt verkar ha högst "success rate". Ta med öronproppar för det blåser något hiskeligt på Condores vilket gör det mycket svårt att sova.

Ett annat tips: ta lite tid på er och njut av den vackra vandringen in! Om ni håller er till max 500 höjdmeter/dag så blir det ett lagom tempo. Det finns också möjlighet att göra en liten heldagsutflykt och titta på Aconcaguas radikala sydsida, vilket dessutom är perfekt för acklimatiseringen.

Lycka till!

Aconcagua 1998

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips