Abisko

Tänkte höra om det finns någon som kan tipsa mig om någon häftig vandring kring Abisko i slutet av juni.
Jag vill helsat vandra uppe på högplatåerna och även uppleva Trollsjön. Jag hade tänkt vara ute i en 6 - 7 dagar och börja antingen i Abisko eller längre västerut mot Riksgränsen.

Mvh Johan

En runda

Hej!

Här kommer ett förslag.

Start i Björnfjell på norska sidan (alt. starta i Riksgränsen mot Björnfjell)

Söderut mot Gatterjavri på lättgången led.

Fortsätt sedan leden ned mot Unna Alakats.

Vänd norrut efter den gamla leden genom Kamajåkkens dalgång och ta sedan västerut in i den ödsliga Hoiganvaggi.

Gå över Hoigancorru mot Gorsavaggi (Kårsavagge). Följ dalens södra sida upp mot Gorsabahta och välj väg mot Låktatjåkkostugan. Om man inte går ända fram kan man försöka tälta vid någon av småsjöarna i Guoblavaggi.

Gör en sidotur på höjdsträckningen mot Geargecorru (Kärketjårro) och besök Trollsjön. Det ser brant ut på kartan, men är fullt möjligt att ta sig ner till sjön.

Tillbaka mot Guoblatvaggi och vidare mot Låktatjåkkostugan och välförtjänt bastu och god middag. Ev. övernattning. Sedan fritt mot Björkliden och hemåt.

Alternativt kan man från Unna Alakats gå mot Alesjaure och får då en härlig utsikt mot Kebnekaiseområdet. Från Alesjaure norrut efter Kungsleden. (Lite trist kanske ) Vid Abiskojaurestugan fortsätter man på sjöns västra strand och tvärar rätt snabbt upp i sluttningen på Njunjesgeahci med sikte på bron i Gorsavaggi. Sedan dalens norra sida. Någon km före Kårsavaggestugan kan man gå upp i sluttningen mot Latjnjavagge och på så sätt vidare mot Låktatjåkko.

Ja - och sen finns det ju ett otal andra varianter också.

Håll till godo.

Mvh
Bert

Tidigt...

Hej,
Jag tycker personligen att du är lite tidigt ute, är inte säkert att isen på trollsjön försvunnit ännu...

Ett tips är att gå från Låktastugan NED mot Gorsavagge (eller hur det nu stavas). De två lederna som kommer in i dalen nära glaciären ger en grym utsikt innan man beger sig nedåt, dock får du räkna med snö på hög höjd. Dessa leder går något längre in i dalen än vad förra inlägget rekommenderar så man missar inte den bästa delen, backen är jobbig så jag tror mer på denna väg än den omvända.

/M
[Ändrat av granbom 2004-04-19 kl 20:13]

Re: Tidigt...

granbom; sa:
Hej,
Jag tycker personligen att du är lite tidigt ute, är inte säkert att isen på trollsjön försvunnit ännu...

Så sant så sant - tänkte inte på att det var slutet av juni.

Men som vårarna är nuförtiden, så.......

För två år sedan gick jag upp till Trollsjön genom dalen vid midsommartid. Det var totalt snöfritt, och isfritt i sjön. Men hur det såg ut på höjd den gången, vet jag inte.

Visst är det rätt brant från Gorsavaggi upp mot Guoblavagge, men jag går hellre uppför än nerför där. Man får ta till händerna ibland.

Mvh Bert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips