Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta

Hej!

Planerar en vandring vecka 31 och tänkte kolla om ni tror den är möjlig eller om vi tar oss vatten över huvudet.

Planen är att börja vandra från Abisko måndag klockan 16 och gå mot Alesjaure och sedan ned mot Vistas. Mellan Vistas och Nikk tar vi båtturen den långa sträckan. Är det möjligt att vara i Nikkaloukta på torsdag eftermiddag/kväll för tre normaltränade vandrare?

Är streckan Vistas - Nikk markerad?

Har sökt runt här men de flesta verkar gå Vistas - Keb - Nikk, vi skippar Keb.

Hej!

Det ska fungera, med brasklapp för att jag inte har koll på hur man bokar båten när man kommer norrifrån. Hade ni tänkt stuga eller tält?

Bor ni i stugor så blir ju kalkyen: Abisko-Abiskojaure 15 km (måndagen); Abiskojaure-Alesjaure 20 km; Alesjaure-Vistas 18 km; Vistas-Nikkaluokta 35 km om man går hela vägen.

Hela vägen är markerad, och om ni inte har gått i fjällen förut kan man väl säga att 3 km/h är något slags normaltempo i den terrängen (lägg till tid för rast), förutom sista sträckan som går att tuffa på fortare ner mot Nikkaluokta -den är görbar på en lång dag. Med båt har jag för mig att man kapar ca 10 km.

Hela vägen är markerad.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips