En liten varning - kanske självklart, men...
Tror joannas förslag på material för "grytmysaren" (härligt ord

) är bättre eftersom det torde vara svårare att smälta/sätta eld på än en bit av ett liggunderlag (vilka smälter, och i värsta fall fattar eld, om man är för elak mot dem).
Det stämmer - men tänk ändå på att det är
bubbelplast mellan alu-skikten, om någon som jag skulle vilja dubbelanvända den som vindskydd/reflektor också medan köket är på. Det är väldigt effektivt, men ytan blir rejält varm, om den kommer för nära brännaren/lågan. Bubbelplasten är svårantändlig i sig, och i praktiken obrännbar om man viker/nyper ihop alu-kanterna så inget syre kan komma in mellan skikten. Avger heller inga emissioner utom CO2, om utifall.
Men
den smälter vid 145 grader.
Jag har aldrig själv råkat ut för problem, men jag är allmänt stingslig när jag hanterar köket, har en rejäl konvektionsspringa mellan kastrullen och reflektorkanten, en stor glipa i ena sidan och en rad rejäla hål runt nederkanten. Kör heller inga långkok, utan kokar upp vattnet med ingredienserna, stänger av brännaren och stänger "grytmysaren"/reflektorn runt kastrullen för "svällkokning", så reflektorn hinner inte bli så varm (och blir inte varmare än 100 grader i rollen som grytmysare).
Sluter man reflektorn alltför tätt kring ett brinnande kök, kör långkok eller större snösmältning, kan jag tänka mig att läget blir helt annat.
OBS även att
hela upplägget avser fristående brännare.. Man kan säkert bygga en "upplyft" reflektor för toppmonterade brännare, all riggning med gaspatronen innanför verkar däremot direkt livsfarligt på mig.
Ursäkta om allt detta är självklarheter, men det kändes plötsligt bäst att sätta ovanstående på pränt.