Aarn-säckar på XXL

Jag såg häromdagen att XXLs ryggsäckssortiment faktiskt tagit sig lite, bland annat var det kul att se en Aarn-ryggäck "live" för första gången. Bra idé att jämna ut viktfördelningen genom att ha packning på framsidan men fortfarande så att avbärarbältet håller upp vikten. Kändes dock lite tunga för min smak.

http://www.aarnpacks.com/

Intressant koncept, jag har aldrig sett det innan. Jag är dock lite skeptisk, jag skulle nog störa mig på att ha en stor väska hängande på magen som är i vägen hela tiden och som gör att jag inte kan se marken närmast mig.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Aarn verkar ha många entusiastiska anhängare son inte kan tänka sig att ha traditionella säckar igen. De säger att det inte är något problem att se fötterna då de två säckarna på framsidan sitter lite på sidan. Å andra sidan verkar även många som provar gå tillbaka till vanliga säckar.

Nu finns i alla fall möjligheten att prova i affär och köpa på öppet köp och lasta mer den hemma i köket utan att riskera dyra returfrakter.

Jag gillar dagsturssäckarna. Kan nog vara rätt bekvämt att lätt komma åt sakerna man bär på framsidan. Jag brukar ändå hänga vattenflaskorna på framsidan (D-ringar på bärremmarna) och bara det gör att vikten fördelas rätt skönt och det är inte besväranden att de hänger där och dinglar ens när jag böjer mig ner (svampplockning o.s.v.).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips