Tips: bygga förråd för friluftsutrustning – material och isolering?

Hej alla!

Jag jobbar som byggare i Nynäshamn och har börjat fundera på att bygga ett ordentligt förråd/bod för all min friluftsutrustning. Just nu ligger kajak, tält, rygga och skidor lite här och där i garaget och det börjar bli kaos.

Tanken är en enklare friggebod (~10-12 kvm) men med lite extra omsorg om fukt och ventilation så att grejer inte möglar. Några frågor:

1. Har någon erfarenhet av att isolera en förrådsbod enbart för att hålla jämn temperatur (inte värme)? Tänker att det kan minska kondens.

2. Ventilation – räcker det med passiva ventiler i gavlarna eller behövs något mer?

3. Golv – betongplatta eller reglar på plintar? Kajaken väger en del så det behöver tåla lite.

Själv lutar jag åt träregel på betongplintar med mineralull i golvet, spontad panel utvändigt och ventiler högt+lågt i gavlarna. Men tar gärna emot tips från er som redan byggt något liknande!

Mvh
Mateusz

Jag skulle göra det så enkelt som möjligt, utan isolering, betongplatta. Desto mer man isolerar och bygger in, desto mer problem med fukt. I mitt jobb hade vi flera ekonomibyggnader och inbyggda klockstaplar, som varken var isolerade eller byggda på någon betongplatta, utan antingen på plintar eller på en typ torpargrund. Fanns aldrig några problem med fukt eller kondens, ock iaf klockstasplarna var oftast från 1700-talet. Det viktigaste är ventilation.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips