Hyperlite Mountain Gear

Har idag en Bergans Rondane 85L som väger 3kg, mycket bra bärsystem, bra att det inte är toppöppning.
Söker nu en lättviktare, har funnit Hyperlite Mountain Gear Southwets 70L (70-75L är mitt behov.
Någon som har erfarenhet/kunskap av denna? Hur är bärsystemet?
Räknar med packning ca 16-18kg.

Jag har använt HMG Porter 85 liter flera år och bytte till HMG Northrim 70 liter ifjol. Tycker bärsystemet är bättre än tidigare ryggsäckar från Klättermusen och ArcTeryX, som hade fler justeringsmöjligheter. Använder dock Z-packs Shoulder Pads för extra vaddering över axlarna.

Ett gott råd kan vara att först se över övrig utrustning. Då kanske det visar sig att du klarar dig med 35-40 liter och under 10 kilo.
Ja nu är jag inte ute efter att gå ned i vikt, utan att njuta av naturupplevelser.
Brukar inte tänka så mycket på vikt, men på en 14-dagars vandring vill jag tänka mer låg vikt.
Tält/ryggsäck/sovsäck med lägre vikt men som ska uppfylla mina behov, för en 14-17 dagars vandring mestadel i obanad terräng.

Skulle säga att 16-18 kilo verkligen pushar den ryggsäckens bärsystem. Bättre att ligga kring 12-13 kg max.
Det går men du kommer känna ryggsäcken en hel del.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 9 kommentarer
Jag har en Windrider 70L som jag burit 20-22kg med, utan att tycka att ryggsäcken inte pallade med det.
Men som sagts, de saknar toppstramare, så rätt rygglängd blir viktig. Jag är 178cm lång och har rygglängd L, vilket passar min rygg/axlar mycket bra.

Ett annat alternativ är Bonfus Maxus 80 som har ett stegbart bärsystem med toppstramare och rörligt höftbälte något som HMG-säckar saknar. Jag har inte provat säcken men är mycket nyfiken på Maxus-säcken.

Dyneema passar ju inte för de lite tuffare turerna då det Inte tål så mkt nötning eller eller vassa stenar.
Jag har en Exped Ligtning 60 L den tål något mer och klarar lätt 22-23 kg och den får lite skavmärken av stenar men går ej hål på.
Jag har gått på DNT leder i Norge där man får hasa sig förbi klippor för att inte falla utför snöfält med stenar längst ner eller andra trånga passager,eller när man ska ta en rast på en sten med säck på eller snabbt ta av den och slippa leta efter lämpliga platser.
Kort livslängd och höga priser.
Jag halverade min ryggsäcksvikt från Bergans Trollhetta v5 och ska jag minska vikten nu blir det ju max 400 gr och ca 5T skr och kanske livslängd på 3-5 turer.
Ska man ha Dyneema tält och ryggsäck blir det ju lätt minst 15 T skr och då alt att sova i hytta ist.

Nån som har erfarenhet av Expeed Thunder 70L? Positivt med öppning fram.

Väldigt nöjd med min..! 🙂

Det jag gillar minst med den är just möjligheten att öppna hela säcken.. Behöver man av något outgrundligt skäl det som ligger längst ner i säcken har man packat fel efter väder och uppgift..

Det som oftast har pajjat på mina ryggsäckar/friluftsprylar är just dragkedjor..

Har kikat runt lite efter en väldig basic 100l rygga för vintercamping och fastnat för den här..

Gillar priset med..

Seek Outside är ett annat bra märke med bra bärsystem (utanpåliggande aluminiumram) och klarar mycket vikt. T.ex deras ryggsäck Divide 79 liter. Ryggsäckarna väger inte lika lite som HMG men mycket mindre än de vanliga på marknaden. Tycker själv att bärsystemet på Seek Outside är mycket bättre än på Fjällräven Kajka som jag hade innan.
Tyvärr är dom väldigt dyra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips