Elda i Norge

Hej!

I Norge så är det "förbjudet att göra upp eld mellan den 15 april och den 15 september" men "det kan däremot vara tillåtet där det inte är någon stor brandrisk".

Är det någon praktiskt skillnad mot Sverige där vi "har ansvar för att elda på ett säkert sätt, utan att riskera att elden sprider sig".

Ni som vandrat i Norge - gör ni någon skillnad mot hur ni gör i Sverige?
(Om bortser från områden där det av någon anledningen är förbjudet att elda)

Generellt verkar norrmännen själva rätt förtjusta i att elda på utflykter i varje fall på vintern och vid midsommar då St Hanseldarna är tradition.

Thure

Det här är vad jag tycker är Ola Nordmans tolkning av denna regel:
Det är ok att elda i iordningställda eldplatser, som tex vid vindskydd.
Det är ok att elda på fri hand om det uppenbart är minimal brandrisk, så som tidig vår (april, maj och juni är vårmånader beroende på var du är, så halva tiden för förbudet) och det är vått av snösmältning.
Det är ok om ingen ser dig.

Nästan alla jag har mött har verkat ha ett avslappnat till bålförbudet. Men med en brasklapp om att jag mest har varit i Nord-Norge, där folk ger mer fan och respekterar myndigheter mindre än sörpå.

Kan det vara en regel som ger tydliga möjligheter för skadestånd mot den som eldar ovarsamt och fel?
Jag vet inte vad påföljden i Sverige blir om man eldar ute trots eldningsförbud eller skärpt eldningsförbud i Sverige. Om skada uppstår borde man kunna bli skydlig till skadestång men om inget händer - är det fast bötesbelopp, dagsböter eller annan påföljd?

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips