Tur-förslag Helagsfjället/Sylarna

Hej,

Jag har med kort varsel fått möjlighet till en (solo)vandring på mellan 2 till 3 nätter. Jag sover i tält och tänkte gå i området runt Helagsfjället/Sylarna. Någon som har ett tur-förslag?

Jag är i normal form (småbarnsförälder). Solovandrat en hel del förut, men då i Kebne och Jotunheimen. Går gärna längs små eller stora leder (dvs inte fri terräng). Undviker gärna (avancerade) vad.

Jag transporterar mig med bil. Vill börja och sluta min vandring på samma ställe.

Kom med förslag :)

Tack på förhand!

Kolla lederna kring Nedalshytta vid Norska sidan av Sylarna som alternativ.
Går även att utgå från Syldammen, går stig/led mot Ekorrhammaren/Predikstolen.

Var där fram till i förrgår och fiskade så jag kan inte ge något omdöme om lederna, men väldig fint område.

Ser att du planerar täla, men kan ändå nämna att dom har problem med vägglus på Nedalshytta.

Senast ändrad:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej,

Jag har med kort varsel fått möjlighet till en (solo)vandring på mellan 2 till 3 nätter. Jag sover i tält och tänkte gå i området runt Helagsfjället/Sylarna. Någon som har ett tur-förslag?

Jag är i normal form (småbarnsförälder). Solovandrat en hel del förut, men då i Kebne och Jotunheimen. Går gärna längs små eller stora leder (dvs inte fri terräng). Undviker gärna (avancerade) vad.

Jag transporterar mig med bil. Vill börja och sluta min vandring på samma ställe.

Kom med förslag :)

Tack på förhand!
Om du går med tält så kan du ju ta dig till en av de vackraste platserna i området, i krokarna av nedlagda Gåsenstugan, med utsikt mot Helags och Sylarna, samt genom speciella Holkendurrie, samt göra rundturen till Helags och tillbaka till bilen. Då är det fina stigar med inte så mycket folk under stor del av vandringen, och lite mer folk sista etappen.

Du ställer bilen vid Kläppen, går stig eller väg ner till Postvallen och vidare till bron till Nyvallen. Sedan är det en timmes rasktraskad transportsträcka på grusväg till Ljungris, och därefter är du snabbt uppe på fjället. Om du kommer fram på eftermiddagen hinner du upp på kalfjäll innan kvällen. Sedan följer du stig till Holkendurrie. Över Ljungan är det ett vad där du kan behöva ta av kängorna men det är inte svårt utan det är lätt porlande vatten. Därefter kan du antingen gå upp till utsikten vid Gåsen eller direkt vidare mot Helags, och sedan följer du leden tillbaka till Kläppen.

Totalt är den turen cirka 5 mil eller lite mer om du går upp vid Gåsen, och lagom på 3 dagar (eller 3 dagar och en eftermiddag).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips