Hur går man Från Stuolovágge till Jiegŋavágge?

Behöver hjälp att förstå vilken väg man tar från Stuolovagge till Jiegŋavágge när man går från Sarvesvágge.
1. Kan man runda höjden 1576 söder om och sedan gå längst västra slutningen? Är det möjligt? Finns bättre väg?
2. Passet 1481 öster om Unna Stuolo: ser mycket brant ut men hur är det i verkligheten? Framkomligt eller no go?

3. Vilken sida av Stuolojågåsj går man upp från Sarvesvágge, västra eller östra?
Västra ser” hackigt ” ut. Men är det åsar som går att passera eller små stup?

Hoppas på att få mer information. Jag har läst allt som gick att hitta men jag fortfarande inte helt säker på färdvägen. Tack på förhand

Bilagor

• IMG_6635.jpeg
    IMG_6635.jpeg
    4 MB · Visningar: 37

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag gick över där 2020 söderifrån.

Backen på södra sidan upp mot passet 1481 har en snölega som ligger kvar långt fram mot slutet av sommaren. Den är brant, och kan nog vara problematisk om snön är hård. Jag hade stegjärn med mig.

Uppe vid passet är det ren blockterräng med halvstora lösa stenar. Inga större problem om det är torrt väder, men jobbigt om det är blött och halt.

Märkligt nog så finns det en del gröna fläckar runt 1200-metersnivån där det går utmärkt att tälta häruppe. Jag gick också ut på kanten av Lulep Stuollo och tältade där en natt - oslagbar utsikt! Kan nog vara problem med vatten där om det är torrt - jag hittade en liten bäck som det fortfarande rann i då jag var där.

Stuolovagge är inga större problem, men det finns en del kortare passager med rejält brant skrågång. Jag gick på västra sidan, men kan inte säga om andra sidan vore bättre eller sämre...

Karta hur jag gick: https://www.google.se/maps/d/viewer?mid=1g_kv6oFiygTv9hqL1gDaRVORsBU&ll=67.23797324243952,17.737303402603533&z=14

Lite bilder (se dagarna 25-27/8): https://www.parlindh.se/fjallvandring/?a=2008&b=200825

Jag gick över där 2020 söderifrån.

Backen på södra sidan upp mot passet 1481 har en snölega som ligger kvar långt fram mot slutet av sommaren. Den är brant, och kan nog vara problematisk om snön är hård. Jag hade stegjärn med mig.

Uppe vid passet är det ren blockterräng med halvstora lösa stenar. Inga större problem om det är torrt väder, men jobbigt om det är blött och halt.

Märkligt nog så finns det en del gröna fläckar runt 1200-metersnivån där det går utmärkt att tälta häruppe. Jag gick också ut på kanten av Lulep Stuollo och tältade där en natt - oslagbar utsikt! Kan nog vara problem med vatten där om det är torrt - jag hittade en liten bäck som det fortfarande rann i då jag var där.

Stuolovagge är inga större problem, men det finns en del kortare passager med rejält brant skrågång. Jag gick på västra sidan, men kan inte säga om andra sidan vore bättre eller sämre...

Karta hur jag gick: https://www.google.se/maps/d/viewer?mid=1g_kv6oFiygTv9hqL1gDaRVORsBU&ll=67.23797324243952,17.737303402603533&z=14

Lite bilder (se dagarna 25-27/8): https://www.parlindh.se/fjallvandring/?a=2008&b=200825
Tack för svaret och bilderna! Vilken kargt och ödsligt landskap. Och mycket intressant.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips