Väg upp till Låktajåkka

Om några veckor så tar jag tåget upp till Abisko. Tanken är att gå Kårsavagge-Abiskojaure, Siellavaggi, Ballinvaggi, Abisko.
Det jag är osäker på är vilken väg jag ska ta till Kårsavagge, den via Rakkaslahku, eller linbanan upp och sedan måndalen.

Båda lockar på sitt sätt, det vore skönt att börja med linbanan för att ta sig över trädgränsen men samtidigt är jag osäker på snöläget vid Måndalen.
1752133726040.png

Det ser ju tämligen snöigt ut. Någon som gått någon av sträckorna och kan komma med input? Jag hittar i princip ingen här på Utsidan som nämner vägen via Rakkaslahku.

1752174937356.png

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag var uppe för någon vecka sedan och försökte gå från Låktatjåkka järnvägsstation upp till fjällstationen och då var det mycket snö, även på lägre höjd. Vi fick vända eftersom sommarbron halvvägs upp i dalen var förstörd, så jag vet inte hur det ser ut längre upp.

Jag var uppe för någon vecka sedan och försökte gå från Låktatjåkka järnvägsstation upp till fjällstationen och då var det mycket snö, även på lägre höjd. Vi fick vända eftersom sommarbron halvvägs upp i dalen var förstörd, så jag vet inte hur det ser ut längre upp.
Hmm det lät inte så lovande, även om det ska bli varmt närmaste veckan och mycket nog hinner smälta. Ett alternativ är att gå från Katterjåk via Hoiganvaggi. Förmodligen mindre snö där då...

1752233820200.png

Adam_20250707_120147475 sommarleden kommer till Gátterjávris södra strand ungefär i mitten av ...jpg

Var faktiskt vid Gátterjávri i måndags. Bilden är tagen söderut, ungefär från stugan, och sommarleden kommer till sjön ungefär mitt i bild. Så mycket snö då, men det borde ha minskat rejält.

Oj, ja det borde minska snabbt utifrån vad väderprognosen säger. Frågan är hur vattenflödena kommer att se ut. Jag bestämmer mig nog på tåget om 1.5 veckor hur jag gör :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips