Kebniekasie runt - Snöläge Tarfala till Vistas?

Hej!
Jag och mitt sällskap har planerat att vandra Kebnekasie runt (Nikkaluokta-Tarfala-Vistas-Nallo-Sälka-Keb-Nikkaloukta) under kommande vecka. Jag märker dock av STF's snörapport att det verkar vara rätt mkt snö kvar så väl kring Tarfala som mellan Nallo till Sälka. Jag undrar om någon gått sträckan Tarfala till Vistas visa Kaskavagge denna säsong och hur läget ser ut i området? Är det fortfarande kompakt snötäcke (antar det)?

Vi har vandrat en hel del men det blir första gången för denna typ av mindre markerade rutt. Och vi har då heller inte så mycket erfarenhet av vandring på kompakt snö.. Rekommenderas specifik utrystning så som stegjärn eller spikes om det nu är mycket snö kvar på sträckan Tarfala till Kaskavagge? Eller är det helt enkelt bättre att lägga om rutten, tex att gå från Nikkaluokta direkt till Vistas genom Vistasdalen?

Tacksam för input!

Senast ändrad:
Jag gick från Vistasvagge till Nikkaluokta via Kaskavagge/Čievrraláhku för knappt två veckor sedan. Då var det en del snöfält kvar, men inga större problem att ta sig fram den sträckan. Nu borde det värsta vara bortsmält och jag skulle tro att detsamma gäller dalen mellan Nallo-Sälka.

Det höga passet mellan Tarfala och Čievrraláhku har nog en del snö kvar, men jag har svårt att tänka mig att det är så mycket så att det är något problem, och snön borde vara tillräckligt hård nu för att kunna gå uppepå. Räkna dock med att det kan ta lite längre tid och vara lite jobbigare att gå än om det vore helt snöfritt.

Jag hade själv tänkt att gå jojo-leden, men avstod pga av det var för mycket snö kvar när man kom lite högre upp och att det fortfarande gick en hel del slasklaviner då jag var uppe. Nu borde den risken vara borta också - och vägen du beskriver innehåller ju inte heller några riktigt branta passager. Ni behöver inte ha med några stegjärn, spikes eller liknande för den vägen.

Kaskasavagge 2025-06-27:
Kaskasavagge 2025-06-27.JPG

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag gick från Vistasvagge till Nikkaluokta via Kaskavagge/Čievrraláhku för knappt två veckor sedan. Då var det en del snöfält kvar, men inga större problem att ta sig fram den sträckan. Nu borde det värsta vara bortsmält och jag skulle tro att detsamma gäller dalen mellan Nallo-Sälka.

Det höga passet mellan Tarfala och Čievrraláhku har nog en del snö kvar, men jag har svårt att tänka mig att det är så mycket så att det är något problem, och snön borde vara tillräckligt hård nu för att kunna gå uppepå. Räkna dock med att det kan ta lite längre tid och vara lite jobbigare att gå än om det vore helt snöfritt.

Jag hade själv tänkt att gå jojo-leden, men avstod pga av det var för mycket snö kvar när man kom lite högre upp och att det fortfarande gick en hel del slasklaviner då jag var uppe. Nu borde den risken vara borta också - och vägen du beskriver innehåller ju inte heller några riktigt branta passager. Ni behöver inte ha med några stegjärn, spikes eller liknande för den vägen.

Kaskasavagge 2025-06-27:
Visa bilaga 46898
Stort tack för snabbt svar!
Det verkar görbart i år, om än att vi får ta höjd för långsammare tempo över vissa delar.

Tack för bilden Pär, ska själv upp till samma område om lite drygt två veckor. Alltid kul att få lite första hands information!

Dessutom ser det ut att bli både varmt och soligt kommande 10 dagarna där uppe. Prognosen talar om runt 6-10 plusgrader ända uppe på Kebnekaise Sydtoppen och svettiga 24-28 grader nere i Nikkaloukta!!! Så det finns väl risk för att det blir lite av en vårflod närmaste veckan eftersom det är så mycket snö kvar på hög höjd, vilket kan vara av intresse när man lägger upp sina turplaner.

/ Stefan

Och såhär ser gårdagens satellitbild ut i samma område, dvs västra delen av Stour Reiddavagge.

Ser inte ut att ha smält så mycket senaste 10 dagarna. Finns stor risk för mycket höga flöden om det blir lika varmt som i prognosen.

/ Stefan

IMG_3518.png

Och såhär ser gårdagens satellitbild ut i samma område, dvs västra delen av Stour Reiddavagge.

Ser inte ut att ha smält så mycket senaste 10 dagarna. Finns stor risk för mycket höga flöden om det blir lika varmt som i prognosen.

/ Stefan

Visa bilaga 46907
Tack för infon och bra tips där med satellitbilderna! De hade jag inte koll på att man kunde hitta så bra.
Ja, de höga flödena i området Nallo-Sälka är ett moment som vi också funderat en del kring och som kan bli knepiga.. Vi får fundera något varv till..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips