Hejsan,
Nu har jag förvisso inte varit i just Sarek runt midsommar, men uppe i Kebnekaise. Det är, som alltid när det händer mycket i naturen, en intressant tid att vara uppe i fjällen. Men precis som du är inne på finns det gott om osäkerheter. Framför allt hur långt snösmältningen har kommit. Just nu är det fortfarande rejält vintrigt uppe i Sarek med 25-50 cm med snö i just Basstavagge om man får tro senorge.no. På högre höjd talar vi om över 2 meter med snö. Och enligt prognoserna är det ingen större värme på ingång de närmaste 10 dagarna.
Så just nu påminner det en hel del om det året jag var uppe, och då fick vi pulsa i 50 cm djup genomslagssnö när vi passerade Alesjaurestugorna och vaden låg mellan svåra till helt omöjliga = fick gå långa omvägar och anpassa turen så vid undvek alla större vad.
Jag skulle inte ens vara säker på att det går att ta sig till Rinim, men med tanke på att isarna varit ganska usla i vinter kan ju sjön vara isfri tills dess.
Så jag hade istället siktat in mig på att starta i till exempel Kvikkjokk, eller uppe vid Sourvadammen.
Lycka till på turen!
/ Stefan
PS: På webbkameror.se hittar du webkameror från bland annat Riksgränsen och Björkliden som ger en blid av snöläget.