Skicka paket FRÅN fjällstation

Hej,

Finns gott om information hur man skickar depåpaket TILL olika fjällstationer (eller andra civiliationspunkter) -- men vet någon vad det finns för alternativ om man vill skicka hem någonting man inte längre behöver FRÅN Kvikkjokk exempelvis?

Tack på förhand!

Hej Nicko!
Fick du svar på dina frågor? Jag har bara sett på Youtube att långturare skickar hem saker från Abisko turiststation. De säger även på sin hemsida att det går. Jag är också intresserad av att höra om fler vet ifall det går bra på fler ställen. Såklart går det ju alltid att ringa med dem och kolla också, om en har en specifik station i åtanke.

Hej!
I Abisko valde jag att skicka paket med Postnord till Godisfabriken som har vanlig postutlämning -- det blev billigare än att betala för företagspaket med utkörning vilket annars krävs för att få paketet att hamna på STF Abisko turiststation. Därför använda jag där också samma låda jag mottagit för att skicka hem saker jag ej behövde. Köpte vanlig frakt i postnordappen och fick låna tejp för att tejpa ihop lådan i Godisfabriken.

Till STF Ritsem både mottog jag paket via Bussgods (som först fellevererats till Saltoluokta men ritsempersonalen ringde och ringde tills paketet lokaliserats och kom med nästa dags bussgodsleverans) och fick sedan suverän hjälp av personalen att ordna så att det gick att skicka bussgodspaket från Ritsem till Kvikkjokk. Köpte frakt via Bussgods hemsida sedan hjälpte ritsempersonalen mig att skriva ut fraktsedeln och såg till att den kom med Bussgods nästa dag.

I Kvikkjokk så hamnar paket >10kg i det lilla skjulet vid busshållplatsen och inte på fjällstationen pga arbetsmiljöskäl för de anställda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips