Baka bröd på Trangiakök?

Jag har en förhoppning att få bästa receptet på ett lättlagat gott bröd till min 3 v fjällvandring sommar! Det ska gå att tillaga på Trangiakök:)
 
Jag gillar stekpannebröd, superenkelt ! 1.5-2 dl Mjöl, vatten, lite olja, bakpulver. Salt & kardemumma. Gör en lagom kladdig deg, sen 2 platta 1cm tjocka kakor, stek i stekpannan några min på varje sida.

Finns mängder med liknande recept om man googlar, olika variationer. Gakkhu osv.
 
Tack för svaret. De flesta ja hittat va med smör och det blir ju lite svårt att ta med:)
Smör går nästan alltid att ersätta med olja med helt ok resultat. Lite mindre olja en smör brukar vara bra. Ifall du nu vill prova nått smör-recept på tur nån gång..

Med det sagt så är jag en stor smör-älskare och har nästan alltid med en plastbytta med smör på tur!
 

Om den funkar som i min gröna ungdom så funkar den riktigt bra. Nån färg blir det inte, men annars så. Använde den t.o.m. till Janssons på båten.

Antar att du inte vill släpa med dig nåt extra, men ville nämna den ändå..
 
Senast ändrad:

Om den funkar som i min gröna ungdom så funkar den riktigt bra. Nån färg blir det inte, men annars så. Använde den t.o.m. till Janssons på båten.

Antar att du inte vill släpa med dig nåt extra, men ville nämna den ändå..
Jag hade med mig Omnian på tur några gånger, men den tar lite för stor plats.
 
Eldgrop och lämpligt bakkärl och deg begravs i värmen och några timmar senare har du gott nybakat bröd. Finns massvis på Youtube.
 
Hejsan,

Har kört en liknande lösning som Hasse på tur med en viktig skillnad. Vi kör med torrjäst istället för bakpulver. Fixar ihop degen (klart kladdigare än när man bakar hemma) på kvällen och låter den sen kalljäsa över hela natten. Man behöver dock se till att ha varm deg då man startar för att väcka torrjästen.

Vår lösning är att lägga degen direkt i en väloljad stekpanna (kör alltid med lättsläpp) på kvällen. När man sedan är klar med frukostbestyren och sitter med en varm kopp kaffe i handen, gräddar vi brödet på mycket låg värme i "stekpanneläget" på trangia köket. Gärna med lock om man har det. Är fortfarande mest som ett stekpannebröd, men blir lite mer likt ett vanligt bröd än med bakpulver.

/ Stefan
 
Jag blandar till deg och annat kladdigt i en plastpåse med zip förslutning
som jag diskar efter användning.
Den har lite tjockare plast och håller längre än vanliga plastpåsar.
Hittade en låda 5l påsar med zip på claesohlson.
Den första jag tog ur lådan för 2 år sedan är inte slut ännu.
 
undvalls sätt är det klassiska, uråldriga och ännu mycket vanliga bland många folk. Det blir absolut godast med levain-jäsning, dvs långsam kaljäsning över natten, så glutentrådarna hinner bildas och alla aromerna utvecklas.

Kladdet kan man slippa helt genom att portionspacka alla färdigblandade torra ingredienser (inkl. torrjäst och en gnutta socker att starta jäsningen med) i överstora kraftiga plastpåsar med påsklämma. Sen bara hälla i lite olja och vattnet och röra om genom att stänga påsen och klämma runt lite. Degen får gärna vara riktigt lös. Långjäst bröd behöver inte knådas.

På morgonen klämmer man ur den jästa degen i en väl smörad stekpanna, och vänder brödkakan först när den rest sig och lossnat. Låg värme och helst lock med glipa, kan vara alu-folie.

Men det kräver alltså lite passning och försiktighet p g a stekpannans tunnhet, och non-stick är inte något jag skulle vilja använda. Ett traditionellt sätt i Mellanöstern, som dock kräver lite fastare deg (eller alu-folie emellan), är att lägga ett skikt (tvättad) rund småsten i botten (t ex från fjällbäcken) på de tunna bleck-pannor som är så vanliga. Jag har testat det i en Trangiapanna - det funkar fint - brödet blir saftigare och jämnare gräddat utan en "ficka", och alu-pannan skyddas från deformering. I brist på småsten funkar det med en bit grafitfilt eller annan brandmatta, men den fördelar ju inte värme lika bra som sten.

Med lite fastare deg kan man också baka på en flat sten, eller klappa ut degen tunt och kasta den på en smord, upp-och-nervänd gryta över köket, med en försiktig brännarlåga under. Det senare sättet kallas saj-bröd och gräddas traditionellt på en stor, flat, rundbottnad upp-och-nervänd skål.

Vill man sen vara en riktig finsmakare, så spar man en klutt av degen i plastpåsen, matar den med pyttelite socker, låter jäsa medan man vandrar, och använder som surdeg nästa gång man bakar :)
1716549783701.png

1716548542822.png
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
gro huva på fleece, Y/N? Gör det själv 29
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
lleberg Stormsäkra ventilation på MSR Skinny Too Gör det själv 1
Grönställ Myggnät på metervara Gör det själv 9
kanis Låta när öppnar fack på ryggsäcken! Önskar förslag på hur! Gör det själv 14
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
peter1959 Favorit i repris på begäran Gör det själv 10
graphstyle Sopsäckar på fötter Gör det själv 6
micke_w Renovera duk på kajak Gör det själv 0
srpp Klibbig insida på Thermarestpåse Gör det själv 6
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Lars_P Tamoj på måg Gör det själv 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.