3-4 dagars stugtur nära Göteborg innan påsk

Jag vill äntligen våga gå på min första flerdagars-stugtur på turskidor! Har lite skivana och varit uppe på fjället ett par gånger med turskidor för dagstur, men har inte varit på en flerdagars tur med packning än. Undviker gärna dyra STF-lyxstugor, nåt själv- eller obetjänt som till exempel i Fulufjället blir jättebra.
Jag har kollat lite i forumet och hittat en del trådar, men haft lite svårt att förstå vad som hade passat. Jag skulle därför uppskattar mycket om någon med mer erfarenhet kan ge några tips! Tycker om att åka i skogen lika mycket som på fjället, tänkte åka hemifrån nästa söndag och åka hem onsdag eller torsdag därpå. Jag bor i Göteborg och har ingen tillgång till bil, så det krävs tyvärr något som gå att nå kollektivt utan för lång restid. Om det blir Sverige eller Norge spelar inget roll för mig.
 
Tack för tipset! Tänkte du på nåt speciellt? Fulufjället till exempel är ju väldigt svårt att nå med kollektivtrafik, och Töfsingdalen blir ännu svårare.
 
Tänkte bara återkoppla vilken tur det blev i fall någon stötar på det här i framtiden. Jag åkte fyra dagar till Langsua nationalparken, som ligger typ mellan Lillehammar och Jotunheimen.

Åkte med tåg/buss till Oslo, sov en natt där. Tidigt på nästa morgon med buss till Beitostölen. Därifrån är det ca 20 km till första stugan i nationalparken, Storeskag. Det är ganska lätt väg, och första hälften eller mer är spårat, men det går upp en del.
Storeskag är en bra utgångspunkt till många olika turer i Langsua och bjuder med Skaget även på en spännande topp. Jag gick därifrån genom Langsuadalen, förbi Skriurusten till Storkvolvsbuan (ca. 2 mil). Nästa dag gick jag andra vägen förbi Haldorbuan tillbaka till Storeskag (också ca. 2 mil), innan jag på sista dagen tåg mig ner till bussen igen till Heggenes (2 mil). Jag gick dagarna innan påskhelgen, då var alla ledar jag gick kvistade (markerade med kvistar) och väldigt lätt att hitta.

Första etappen kändes lite långt om man kommer fram först på eftermiddagen som jag, men om en är lite bättre i form eller mer erfaren än jag är det ingen fara. De andra etapper tog mig runt 7-8 timmar (förutom sista, som gick fortare eftersom det var mycket nedförs), och kändes helt ok. Jag hade helt underbar väder, men alla dagar fanns det vilomöjligheter inomhus på vägen, eller möjlighet till att avbryta och korta ner turen.

Stugorna jag sov i var alla obetjänade stugor från DNT och rätt välbesökta nu kring påsk. De hade alla bekvämligheter som kan önskas, men priset var ändå rätt rimligt. Det finns fler stugor i området, båda från DNT och andra som kan vara lite enklare men också billigare. Mer info om vilka stugor som finns och hur de är utrustade, plus alla skileder jag har använt i nationalparken finns på ut.no.

Hitta kollektivtrafik till/i Norge:
entur.no
nor-way.no
 
Tack för turtips!
Det är ju väldigt enkelt att ta sig till Hardangervidda med tåg, såg Bergensare kliva på tåget med pjäxor på fötterna och kliva av i Finse. Men jag vet inte hur det är att skida där, har bara vandrat där en gång på sommaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uhlrog Lämplig 2-3 dagars stugtur med 3 barn? Turskidåkning 5
Johan-B 1-2 dagars kring Tänndalen Turskidåkning 0
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
Mattias Claesson 3-4 dagars Turskidåkning? Turskidåkning 4
lenpau Lämplig 3-5 dagars tält tur i januari? Turskidåkning 0
vandrarenemil Packningslista för 3 dagars fjälltur Turskidåkning 24
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
SneakySneaky 2 dagars tur börjar i Stockholm Turskidåkning 1
Hecla 4 dagars turförslag? Turskidåkning 1
ricke 4-5 dagars skidtur i Norge? Turskidåkning 2
soljesp 3-4 dagars skidtur i Jotunheimen? Transport o utrustn? Turskidåkning 3
Celeste_26 Stugtur i Padjelanta Turskidåkning 5
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
santa_klaus Kort stugtur för nybörjare Turskidåkning 30
på tunn is Stugtur med korta avstånd Turskidåkning 11
GustavOh Tvådagars stugtur nära vemdalen Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
tiddelipom Stugtur i norr Turskidåkning 8
andersgd Sovsäck med på stugtur? Turskidåkning 7
annakari Sovsäck på stugtur Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Arne L Skidturer nära Stockholm. Turskidåkning 0
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
TomasF På tur nära Leksand Turskidåkning 1
rollebollen Flerdagarsåkning hyfsat nära Stockholm Turskidåkning 4
matsson Skidspår nära Göteborg Turskidåkning 4
Vandrare Tälta nära fjällstation Turskidåkning 12
f97erna Snö nära Uppsala????!?!?! Turskidåkning 4
nihtila Snösäkert nära Göteborg.... Turskidåkning 2
mankis Snö nära Gävle? Turskidåkning 1
Vandrare Hur nära Sylarna kommer man med skoter? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.