Tälta nära fjällstation

Jag har många gånger, speciellt på vintern, tältat i närheten av fjällstationer och då utnyttjat torkmöjlighet, matlagningsutrymmen och dushar. I Kebnekaise kostade det 50:-/dygn för nåt år sedan.

Men när man tittar på STF-sidorna så hittar jag inget om pris mm på detta. Var ska man leta? Vilka fjällstationet har denna service?
 
Vad jag vet så har alla det? D v s om man tältar i närheten så förutsätts man kunna utnyttja endel av deras service och får därför betala.
 
Ja, detta är min erfarenhet. Men var hittar man info om det, och priser?

50:- är ju helt OK, men jag har hört att dom har höjt nu??? Kostar det 100:- är det mindre intressant.
 
Fråga

Kebnekaise har ju öppnat för säsongen så maila dem och fråga info@kebnekaise.stfturist.se

100 Kr verkar för mig vara en rimlig kostnad om man utnyttjar torkrum dusch etc. Boende i fjällbäddsrum kostar från 190 per dag om man är medlem.

Thure
 
Vad är tälta i närheten? 100m, 150 m ?

Om man utnyttjar de möjligheter som finns på anläggningen tycker jag 100:- verkar rimligt, men om man inte gör det men ändå vill bo i närheten av någon anledning. Hur långt bort ska man bo då? Av rent akademiskt intresse eftrersom jag sällan bor intill/på anläggningar.
 
Om man inte anväder bekvämligheterna så bor man väl inte intill stationen? Om man inte är ensamvandrare som inte gillar att vara själv, men då är man ju lite fel ute....

Föresten brukar det räcka med att bo några hundra meter ifrån för att man ska slippa betala.

Nog med utsvävningar: Vad kostar det?
 
Att tälta vid en fjällstuga kostar i år (för STF-medlemmar) 60kr.
Vid fjällstation alltså antagligen samma eller högre pris. Kan variera.
 
EmSt; sa:
Vad är tälta i närheten? 100m, 150 m ?

Om man utnyttjar de möjligheter som finns på anläggningen tycker jag 100:- verkar rimligt, men om man inte gör det men ändå vill bo i närheten av någon anledning. Hur långt bort ska man bo då? Av rent akademiskt intresse eftrersom jag sällan bor intill/på anläggningar.

Jag pratade med personalen på Gåsen om detta i höstas och de ansåg att nyttjar man servicen så betalar man. Avståndet till tältet spelar i princip ingen roll. Man kan tälta bakom husknuten oim man vill. Slänga sopor och gå på toaletten får man göra gratis.

Som nämnts ovan är det väl mest av akademiskt intresse för vem vill bo vid stationen om det inte är för att nyttja servicen?

/Andreas
 
Om man tältar vid fjällstugan, och betalar service-avgiften, så ingår allt utom säng. Det finns en tidbegränsning på 2 timmar, och normalt är stugan reserverad för "inomhusgäster" mellan, ja, vad är det nu, ca 21-09, har jag för mig. Men är det glest med folk i stugan så är det inget som hindrar att du som tältare stannar lite längre.
 
Emmma; sa:
Om man tältar vid fjällstugan, och betalar service-avgiften, så ingår allt utom säng. Det finns en tidbegränsning på 2 timmar, och normalt är stugan reserverad för "inomhusgäster" mellan, ja, vad är det nu, ca 21-09, har jag för mig. Men är det glest med folk i stugan så är det inget som hindrar att du som tältare stannar lite längre.

Vad är det för tidsbegränsning du nämner? Duscha max 2 timmar? :p

Om man inte använder servicen och absolut inte vill betala så är det väl bara att slå upp tältet en rimlig sträcka från stationen och köra på? De kan väl knappast skicka hundarna på en för att man tältar där, eller? Och de lär ju inte gå runt med kollekthåven bland tältarna närmaste kvadratkilometern.

Men nyttjar man faciliteterna ska man såklart betala. Sedan kanske man vill stödja fjällindustrin och betalar ivf.

MvH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.