60csx - vad ingår vid köp??

Jag står i begrepp att köpa en GPS och har mer eller mindre fastnat för Garmin 60csx.

Vad jag dock inte har greppat är hur mycket kartor som ingår, har läst här i forumet om baskarta men vad ingår i den? Går det t ex att navigera i bilen med den??

FriluftskartanPro har jag sett finns, bör jag köpa till den för mer allsidig nytta av GPS:en. Funkar den bättre till bilnavigering och även till skogspromenader mm

Jag klämmer till med en fråga till: Mätning av distans borde väl gå att göra, eller hur? T ex om jag har med GPS:en ut på löparrunda, ser jag hur långt jag har sprungit??

Främst kommer jag att använda GPS:en till att spara tracks och rutter för biltransporter i jobbet, men det kan ju kul med lite allsidig användning.
 
Om du skall använda din gps för biltransporter i jobbet så tycker jag att du skall satsa på att köpa kartor som har navigering dvs gpsen berättar hur du skall köra för att hitta fram.

Köp inte den billiga Metro Guide som saknar navigering utan satsa på City Navigator. Jag vet inte om man kan köpa City Navigator löst men köper du föregångan City Select 7 får du uppgradera till City Navigator gratis. Tyvärr så kostar City Select 7 runt 2600kr, Den licens du då köper får du bara använda själv och inte dela med dig till en kompis, trots att det fungerar helt utmärkt tekniskt sätt att använda kartorna till två gpser.

Men som sagt, dela inte kostnaden med en kompis...

Friluftskartan har du nytta av om du rör dig i skogen tex vid älg jakt. Jag betvivlar att du kommer att ta med din 60csx på jogging rundan pga storleken, hade inte jag gjort. :)

Köper du City Navigator så spelar det ingen roll vilken baskarta du har, kommer knappast att använda den ändå, speciellt inte med 60csx där du kan bygga ut minnet och då få plats med väldigt mycket karta.
 
realdexter; sa:
Jag står i begrepp att köpa en GPS och har mer eller mindre fastnat för Garmin 60csx.

Vad jag dock inte har greppat är hur mycket kartor som ingår, har läst här i forumet om baskarta men vad ingår i den? Går det t ex att navigera i bilen med den??

FriluftskartanPro har jag sett finns, bör jag köpa till den för mer allsidig nytta av GPS:en. Funkar den bättre till bilnavigering och även till skogspromenader mm

Jag klämmer till med en fråga till: Mätning av distans borde väl gå att göra, eller hur? T ex om jag har med GPS:en ut på löparrunda, ser jag hur långt jag har sprungit??

Främst kommer jag att använda GPS:en till att spara tracks och rutter för biltransporter i jobbet, men det kan ju kul med lite allsidig användning.

Opps, missade lite. :)

Ja, du kan mäta distans. Ser även när du kommer fram till målet, när du kör navigering. Jag använder min 60cs för att få rätt milersättning, och hitta fram såklart.

Friluftskartan har inte navigering, ser inte hur detta skulle kunna vara möjligt i våra skogar. :)
 
Den franska topokartan som liknar FriPro har autorutt på vägar - och på stigar! Lägger man en rutt på en stig följer ruttmarkeringen stigen och vid simulering talar GPSen om vad stigen heter och beteckning på korsande stigar. Autorutt kan anslutab till vägar. Obs det här är rena hikingstigar i berg med kraftig lutning. Ska beskriva detta när jag återkommer från resa.
 
jonasolof; sa:
Den franska topokartan som liknar FriPro har autorutt på vägar - och på stigar! Lägger man en rutt på en stig följer ruttmarkeringen stigen och vid simulering talar GPSen om vad stigen heter och beteckning på korsande stigar. Autorutt kan anslutab till vägar. Obs det här är rena hikingstigar i berg med kraftig lutning. Ska beskriva detta när jag återkommer från resa.

Coolt med autorutt i skogen, får våran Friluftskarta den funktionen köper jag den bums. Skulle var perfekt att ha när man cyklar terräng! :)
 
Andis; sa:
Om du skall använda din gps för biltransporter i jobbet så tycker jag att du skall satsa på att köpa kartor som har navigering dvs gpsen berättar hur du skall köra för att hitta fram.

Köp inte den billiga Metro Guide som saknar navigering utan satsa på City Navigator. Jag vet inte om man kan köpa City Navigator löst men köper du föregångan City Select 7 får du uppgradera till City Navigator gratis. Tyvärr så kostar City Select 7 runt 2600kr, Den licens du då köper får du bara använda själv och inte dela med dig till en kompis, trots att det fungerar helt utmärkt tekniskt sätt att använda kartorna till två gpser.

Men som sagt, dela inte kostnaden med en kompis...

Friluftskartan har du nytta av om du rör dig i skogen tex vid älg jakt. Jag betvivlar att du kommer att ta med din 60csx på jogging rundan pga storleken, hade inte jag gjort. :)

Köper du City Navigator så spelar det ingen roll vilken baskarta du har, kommer knappast att använda den ändå, speciellt inte med 60csx där du kan bygga ut minnet och då få plats med väldigt mycket karta.

Ja, du kan mäta distans. Ser även när du kommer fram till målet, när du kör navigering. Jag använder min 60cs för att få rätt milersättning, och hitta fram såklart.

Det är alltså City Select som gäller för navigering. Kollade på Dustin och där finns en version av City Select, är det rätt version??:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010058760

Har väl inte tänkt att ha med den jämt vid jogging, men vid lämpligt tillfälle just för att mäta distans, så jäkla tung kan den väl inte vara??

Om jag uppfattar rätt är FriPro bara en karta där man kan se var man befinner sig. Den har ingen inbyggd "intelligens"??

Baskartan, vad innehåller den? Vad kan man använda den till??
 
[/QUOTE]

Det är alltså City Select som gäller för navigering. Kollade på Dustin och där finns en version av City Select, är det rätt version??:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010058760

Har väl inte tänkt att ha med den jämt vid jogging, men vid lämpligt tillfälle just för att mäta distans, så jäkla tung kan den väl inte vara??

Om jag uppfattar rätt är FriPro bara en karta där man kan se var man befinner sig. Den har ingen inbyggd "intelligens"??

Baskartan, vad innehåller den? Vad kan man använda den till?? [/QUOTE]

Nej, den är för USA. Jag köpte denna http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010068595 till min Garmin60cs, den passar till efterföljaren som du har. Får du med en bilhållare och strömkabel.

Kul finess är att du ser var närmaste mack, shopping, hotell, m.m ligger. Bra omdu te.x vill hitta till närmaste Statoil mack där du är medlem, eller vilken mack du nu har :)

Baskartan är en mycket enkel karta som har de större vägarna.

Garmin har en speciell gps som är gjort för jogging, fäster den på armen som en klocka. Tung är 60csx inte, lite otymplig att jogga med bara enligt min mening.

Friluftskartan Pro har inte navigering vad jag kan se hos http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1191 Har dock inte testat. Någon som har??
 
chuck; sa:
Uppe till höger i detta fönstret finns MapSource Map Viewer. Där kan du kolla worldmap för att få en uppfattning om vad grundkartan är. Där finns även dom andra kartprodukterna om man vill kolla lite.
http://www.garmin.com/cartography/ontheRoad/

Cityselect V7 är en äldre version av citynav V8

Hehe, då min stad bara är en prick, två vägar och en järnväg på worldmap så skulle jag ha större nytta av vilken annan karta som helst, även en jag ritar själv :)

Yes, City Select 7 är äldre än City Navigator 8. Grejen är att jag inte har sett att man kan köpa City Navigator 8 Europa någon stanns, har någon annan???

Köper man City Select 7 Europa så får man uppgradera till City Navigator 8 gratis via Garmin.
 

Det är alltså City Select som gäller för navigering. Kollade på Dustin och där finns en version av City Select, är det rätt version??:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010058760

Har väl inte tänkt att ha med den jämt vid jogging, men vid lämpligt tillfälle just för att mäta distans, så jäkla tung kan den väl inte vara??

Om jag uppfattar rätt är FriPro bara en karta där man kan se var man befinner sig. Den har ingen inbyggd "intelligens"??

Baskartan, vad innehåller den? Vad kan man använda den till?? [/QUOTE]

Nej, den är för USA. Jag köpte denna http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010068595 till min Garmin60cs, den passar till efterföljaren som du har. Får du med en bilhållare och strömkabel.

Kul finess är att du ser var närmaste mack, shopping, hotell, m.m ligger. Bra omdu te.x vill hitta till närmaste Statoil mack där du är medlem, eller vilken mack du nu har :)

Baskartan är en mycket enkel karta som har de större vägarna.

Garmin har en speciell gps som är gjort för jogging, fäster den på armen som en klocka. Tung är 60csx inte, lite otymplig att jogga med bara enligt min mening.

Friluftskartan Pro har inte navigering vad jag kan se hos http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1191 Har dock inte testat. Någon som har??

[/QUOTE]

OK, så man köper fordonkittet som dustin säljer och uppgraderar den till City Navigator 8, då är den ju klar för navigering.
När det gäller FriPro så förstår jag att man inte kan navigera med hjälp av den, men man ser väl hur man har rört sig på kartan med hjälp av tracksen, eller hur??
När det gäller distansmätning av joggingrundor kan man ju skaffa cykelhållaren och trampa runt sina rundor för att mäta upp dem.
 
realdexter; sa:

Det är alltså City Select som gäller för navigering. Kollade på Dustin och där finns en version av City Select, är det rätt version??:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010058760

Har väl inte tänkt att ha med den jämt vid jogging, men vid lämpligt tillfälle just för att mäta distans, så jäkla tung kan den väl inte vara??

Om jag uppfattar rätt är FriPro bara en karta där man kan se var man befinner sig. Den har ingen inbyggd "intelligens"??

Baskartan, vad innehåller den? Vad kan man använda den till??

Nej, den är för USA. Jag köpte denna http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010068595 till min Garmin60cs, den passar till efterföljaren som du har. Får du med en bilhållare och strömkabel.

Kul finess är att du ser var närmaste mack, shopping, hotell, m.m ligger. Bra omdu te.x vill hitta till närmaste Statoil mack där du är medlem, eller vilken mack du nu har :)

Baskartan är en mycket enkel karta som har de större vägarna.

Garmin har en speciell gps som är gjort för jogging, fäster den på armen som en klocka. Tung är 60csx inte, lite otymplig att jogga med bara enligt min mening.

Friluftskartan Pro har inte navigering vad jag kan se hos http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1191 Har dock inte testat. Någon som har??

[/QUOTE]

OK, så man köper fordonkittet som dustin säljer och uppgraderar den till City Navigator 8, då är den ju klar för navigering.
När det gäller FriPro så förstår jag att man inte kan navigera med hjälp av den, men man ser väl hur man har rört sig på kartan med hjälp av tracksen, eller hur??
När det gäller distansmätning av joggingrundor kan man ju skaffa cykelhållaren och trampa runt sina rundor för att mäta upp dem. [/QUOTE]

Du är klar att köra navigering med det kitet du köper från Dustin. Uppdaterar du sen till City Navigator så får du lite nyare kartor.

Maila upgradeoffer.europe@garmin.com med en gång och beställ en uppdaterings cd. Ange vilken gps du har och att du vill ha City Navigator 8 Europa. Skivan kostar inget att beställa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
serenade Garmin 60CSx fråga Navigering 17
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
vandring Garmin 60CSx, hittar inte några sateliter. Navigering 9
eloserik On-off knapp på Garmin 60csx Navigering 10
Fridfull Rutter i Garmin 60CSx Navigering 3
ribbholm Föra över kartor från 60csx till astro 220 Navigering 6
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
dnyren Garmin 60CSX slår av sig Navigering 5
Kincop ÖVerföringsproblem av kartor 60csx Navigering 6
Jack_99 Navigera fågelvägen till mål (60csx) Navigering 5
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Kincop Garmin 60CSx dör..! Navigering 9
carro1976 Garmin 60csx låg pris Navigering 24
dilaiic 60Csx hänger sig Navigering 0
forslund Två kartor i 60csx Navigering 31
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
grodanbolle Colorado vs 60CSx Navigering 54
aRWe Garmin 60Csx och överföring kartor Navigering 18
Antoze Garmin 60csx och fartkameravarning Navigering 5
Tim_82 Garmin 60csx guide Navigering 6
mikr Uppdatering Garmin 60CSx Navigering 13
Kincop Aktuellt max minne 60Csx? Navigering 4
Danne71 60csx/76csx med batterispar funktionen påslagen? Navigering 4
Antoze Flera kartor i Garmin 60CSX. Hur Då ??? Navigering 7
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
Uteleli Rutter till Garmin 60Csx Navigering 2
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
micke_vb Minnesproblem i 60CSx Navigering 4
Metallaren Olika ikoner i 60CSx och Mapsourde Navigering 6
GasGrill Flera kartor i Garmin 60csx Navigering 4
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2
fxhunter GPSmap 60CSx Navigering 12
Pro377 Garmin 60CSx efterföljare? Navigering 9
Dahlin Mätosäkerhet 60CSX Navigering 9
eloserik Beräkna medelposition i Garmin 60csx Navigering 3
yamahajet Garmin 60Csx Minneskortsstorlek? Navigering 9
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
martinsit FEL på ny Garmin 60CSx Navigering 12
Enicar Garmin 60CSx Reciever software Navigering 2
dave1 Garmin 60CSX - Programvara till Mac? Navigering 9
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
freuds Arealberäkning 60csx Navigering 3
lipstick 60csx 50 punkter/rutt Navigering 6
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
fritz67 garmin 60csx Navigering 2
nickeB Friluftskaratan ger cirka 20 meter fel i 60CSX Navigering 10
Setter2 Garmin 60csx/76csx Navigering 3
Setter2 Efterföljare till Garmin 60Csx? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.