60CS som barometer?

Har massa frågor angående höjdmätar- och barometerfunktionerna i 60CS. Hoppas någon kan reda ut dem... :)

1. Någon som vet hur höjdmetaren och barometern i 60CS hänger ihop? Ska man behöva kalibrera trycket mer än en gång? Jag menar, om man har en bra barometer och läser av trycket på och sedan matar in detta i 60CS:en så borde detta värde gälla alltid eller?

2. Fínns det något läge där barometern kalibreras om automatiskt, t.ex. om man väljer autokalibrering på höjdmätningen? Vad jag är ute efter är att kunna använda min 60CS som en tillförlitlig barometer som behåller sin kalibrering trots att jag fipplar med höjdmätarinställningarna. Som jag ser det borde höjdmätningsinställningarna inte ändra på tryckinställningarna utan bara några variabler som används för höjdberäkningen utifrån trycket och GPS-höjden.

3. Jag fattar heller inte skillnaden mellan "Rita efter barometer" och "Rita efter lufttrycket" på höjdmätarsidan. En barometer mäter väl lufttryck? Isåfall borde ovanstående två val visa samma sak? *förvirrad*

4. I nya firmwaren kan man låta 60CS mäta trycket var 15:e minut trots att den är avstängd och på så vis få en graf över hur lufttrycket varierar med tiden, finns det något sätt att ladda över denna data till PC:n?

5. I inställningarna för höjdmätaren kan man under "Barometerläge" välja mellan "Varierande höjd" och "Konstant höjd". Vad gör dessa? Barometern borde väl visa trycket, och trycket varierar ju med både höjd och väderlek. Visar inte en barometer absolut tryck? Isåfall borde man ju inte behöva tala om för 60CS huruvida man befinner sig på konstant eller varierande höjd?
 
irrbloss; sa:
Har massa frågor angående höjdmätar- och barometerfunktionerna i 60CS. Hoppas någon kan reda ut dem... :)
Jag kan ju alltid försöka, även om jag nu har en Vista, inte en 60CS.
1. Någon som vet hur höjdmetaren och barometern i 60CS hänger ihop? Ska man behöva kalibrera trycket mer än en gång? Jag menar, om man har en bra barometer och läser av trycket på och sedan matar in detta i 60CS:en så borde detta värde gälla alltid eller?
För det första måste man inse att det finns två olika lufttryck. Det ena är det tryck som givaren i din GPS känner av. Det andra är barometertrycket, vilket är det tryck som givaren kommer att känna av, om du gräver ett hål ner till havsytans nivå. Vid havsytan är dessa alltså lika, men ju högre upp du befinner dig, desto lägre blir det aktuella trycket, i förhållande till barometertrycket.
Därför gäller inte kalibreringen mer än en kortare tid. Hur lång beror på hur vädret ändras.
När du kalibrerar efter trycket, ska du ange barometertrycket för den plats du befinner dig på. Det är alltså det aktuella trycket, men kompenserat för att du (kanske) inte är vid havsytan.

2. Fínns det något läge där barometern kalibreras om automatiskt, t.ex. om man väljer autokalibrering på höjdmätningen? Vad jag är ute efter är att kunna använda min 60CS som en tillförlitlig barometer som behåller sin kalibrering trots att jag fipplar med höjdmätarinställningarna. Som jag ser det borde höjdmätningsinställningarna inte ändra på tryckinställningarna utan bara några variabler som används för höjdberäkningen utifrån trycket och GPS-höjden.
Med ledning av svaret på fråga ett förstår du nog detta själv.
Ska kanske tillägga att det finns alltså tre variabler, som hänger samman: Barometertrycket (havsytan), lufttrycket (vid aktuell höjd) och höjden. Vet man två kan man räkna ut den tredje. Det aktuella trycket vet din GPS, för det är just det den mäter. Alltså räcker det om du anger en av de andra två.
Kör du då med automatik, anger mottagaren automatiskt höjden, vilket gör att barometertrycket kan räknas fram.

3. Jag fattar heller inte skillnaden mellan "Rita efter barometer" och "Rita efter lufttrycket" på höjdmätarsidan. En barometer mäter väl lufttryck? Isåfall borde ovanstående två val visa samma sak? *förvirrad*
Som sagt ovan:
Barometer = Havsytan.
Lufttryck = Aktuell höjd över havet.

4. I nya firmwaren kan man låta 60CS mäta trycket var 15:e minut trots att den är avstängd och på så vis få en graf över hur lufttrycket varierar med tiden, finns det något sätt att ladda över denna data till PC:n?
Tror inte det. Vistan har motsvarande funktion (fast inte när den är avstängd). Data lagras i en egen logg, som inte går att läsa av utifrån.

5. I inställningarna för höjdmätaren kan man under "Barometerläge" välja mellan "Varierande höjd" och "Konstant höjd". Vad gör dessa? Barometern borde väl visa trycket, och trycket varierar ju med både höjd och väderlek. Visar inte en barometer absolut tryck? Isåfall borde man ju inte behöva tala om för 60CS huruvida man befinner sig på konstant eller varierande höjd?
Eftersom barometertrycket inte varierar med höjden, talar detta om för mottagaren om eventuella variationer i det uppmätta lufttrycket beror på vädret eller på om du ändrar höjden över havet.
Är du ute med båt kan det ju vara lämpligt att tala om att höjden inte varierar speciellt mycket. Då vet mottagaren att alla ändringar beror på vädret.
Omvänt kan man alltså säga att inga ändringar beror på vädret, utan på höjden. Då behöver man inte kalibrera om någonting, förrän vädret faktiskt har ändrat på lufttrycket.

Anders
 
Jag har lite svårt att inse nyttan med inbyggd höjdmätare/barometer i en gps? Höjden kan ju oftast bestämmas inom +-10m med gps-positionen och jag har svårt att tro att man skulle få en mer noggrann höjd med "barometern" mht det Anders skriver ovan? Eller finns det fördelar som jag inte har insett?
 
Normal skall væl exaktheten på højdmætningen med sjælva GPSpositioneringen ligga på +/-70m vilket kan ræcka før de flesta anvæåndare. Men med en rætt kalibrerad højdmætare som anvænder barometer/lufttryck så ligger exaktheten inom 3 meter, det ær en rætt skaplig skillnad, vilken kanske ær avgørande i vissa fall.

MVH Tony
 
För det första kan man använda barometern som barometer. Det klarar ju inte själva GPS-funktionen av. Åtminstone för de som är väderberoende (på sjön, i fjällen) kan det ju vara av värde.

För det andra så har jag själv noterat att den barometriska höjdmätningen jämnar ut en del av de kortsiktiga "skutt" i höjdled som GPS-mätningen ibland kan ge. Samtidigt kalibrerar GPS automatiskt tryckmätaren, så att långsiktigare väderförändringar inte spolierar mätningen kapitalt.

Just för Garmins enheter är det dessutom så, att de höjdprofilverktyg, som finns i mottagaren, bara skickas med till de som har barometer. Om de bara ville, skulle de klart kunna göra samma sak, fast med höjden mätt med GPS, i sina andra mottagare. Men det vill de uppenbarligen inte. Så om man tycker det är kul att titta på höjdprofilen där man gått/sprungit/cyklat, eller vad det nu är, är man hänvisad till en barometerutrustad mottagare. Eller att ladda in spåret till Mapsource, på PC.

Så någon nytta av barometern kan man ha, även om den kanske i de flesta fall är "extra lyx".
Att jag själv en gång köpte en mottagare med tryckmätare berodde enbart på att det råkade sitta en tryckmätare i den mottagare som jag ville ha, fast av helt andra skäl.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bullmarkar´n Ang barometer i 60CS Navigering 3
Antoze Ansluta Garmin 60CS Navigering 14
kimpan84 Vilka kartor till Garmin 60cs? Navigering 5
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
spiff74 Värdering Garmin GPSMAP 60CS Navigering 6
eowyn autoroute 2006 med usb till 60cs?? Navigering 4
3313 60CS återstart Navigering 6
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
Tony-Avesta 60CS vs. 60CSx en liten recension Navigering 1
aabraha7 Garmin 60CS problem Navigering 11
jonasolof 60CSx jämförd ned 60CS Navigering 7
spiff74 Strömförbrukning Garmin gpsmap 60cs Navigering 8
3313 Dubbla kartor i 60cs Navigering 1
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
fson Mapsource till 60CS strular..? Navigering 5
Maua Baskartor Garmin 60CS? Navigering 4
Maua Ersättare till Garmin 60CS på väg! Navigering 24
piza03 Garmin 60CS fart Navigering 4
piza03 Garmin 60CS IMG2GPS find Navigering 2
tommiehedberg gps 60cs Svensk manual Navigering 5
Peter Kronborg Garmin Quest versus 60CS Navigering 1
DTM Efterföljare till Garmin 60CS? Navigering 5
Ont Borttagning av kartor i 60cs Navigering 5
Buda Ipaq och 60cs på havet? Navigering 6
wisher Vista C vs gpsmap 60CS? Navigering 18
Winstar Fordonshållare till 60CS Navigering 4
Winstar Kartor i 60CS Navigering 10
irrbloss Överföra tryckplot från 60CS till PC? Navigering 1
pawi Ta bort kartor GPSMap 60CS Navigering 1
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
xhib Batteritid i Garmin 60CS Navigering 2
Winstar Fråga gällande basemap i Garmin 60CS Navigering 3
erke Ladda ned shape filer till 60cs Navigering 2
Winstar Garmin 76CS vs. 60CS. Råd önskas!! Navigering 5
bertilstenfeldt Version 3.80 till 60C och 60CS Navigering 11
Uppgradering till Garmin 60CS Navigering 5
olann Garmin 60cs exakthet Navigering 4
Lennart49 Garmin 60CS och Mapsource Navigering 10
leffenisse Quest eller 60CS Navigering 8
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
fson Knapplås på 60CS.. Navigering 6
Ont Garmin 76cs eller 60cs Navigering 22
petho Vista vs. Vista C vs. Legend C vs. 60C vs. 60CS Navigering 16
biting Garmin 60CS fråga från en Vista användare Navigering 3
ixa Minnes problem på 60CS Navigering 6
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
olann Springa med magellan 60cs Navigering 5
jorwid Kartex5-USB-Garmin 60cs Navigering 4
RedBreather Metroguide Europa v6 och Garmin 60CS..... Navigering 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.