38,9 tre dar INNAN Nepal

Hej på er,
Jag skulle behöva lite råd.....

På torsdag åker jag och en vän till Nepal och på måndag börjar vår vandring från Katmandu, med flyg till Lukla osv upp till Kala Pattar. Resan är en dröm sen många, många år tillbaka.
Med alla förberedelser och tankar vad det gäller kläder, magpiller av alla sorter samt maoistattacker, har jag aldrig ens tänkt tanken att JAG, superkvinnan :) skulle kunna bli sjuk innan avresa....
Men så är läget, jag har legat stadigt mellan 38,5-39grader sen i fredags natt. Herr doktor sa att det är nån släng av influensa och feber "brukar" gå över efter 4-5 dar.
Så vad gör man? Avbeställer resan, ev. återgår till jobbet pigg som en mört på fredagmorgon eller har is i magen, åker och hoppas på det bästa.
Glöm inte att vaccinera er mot vinterns influensa!!!!!

//Jessica

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har man feber efter 4-5 dagar så är det dock förmodligen inte LÄNGRE influensa (virusinfektion) utan man har förmodligen fått en bakteriell följdinfektion (pga försämrat immunförsvar).

Sjukdom

Tråkigt att läsa att du blev sjuk precis innan resan men jag hoppas att ni kom i väg.

Samma sak som hände dig hände även mig fast tvärtom. Skulle åka till singapore efter 6 veckor i nepal. Kände oss lite otursdrabbade då jag endast 2 dagar innan avresa låg sjuk med nästan 42 graders feber och frossa. Vi försökte boka om flyget men det gick bara att flytta fram en dag (sedan var det fullt en månad framåt.). Jag var ganska matt och medtagen på flygplatsen men vi lyckades på nåt sätt härda ut. (febern hade dock släppt då men jag var ganska sliten.)

Uffe

Glöm inte att vaccinera er mot vinterns influensa! NOT

Skulle bara vilja ge en liten kommentar angående din rekomendation av influensavaccination.
Störst vinst av att ta vaccinet har äldre och andra människor i riskzonen dvs som skulle kunna bli riktigt dåliga av en flunsa (läs dödssjuka).

Nu kommer mitt stalltips: Se till att få en rejäl flunsa (helst när det passar sig). När du genomlevt denna så har du ett BÄTTRE skydd mot flunsan än de som tagit vaccinet. Denna effekt finns kvar i ca 10 år.

Detta pga att de antigen/antikroppar (beror på vaccin) som kroppen får vid en vaccination är mycket svagare än en flunsa (om det vore lika starka som en flunsa så ökar risken för allergiska reaktioner eller så blir man flunsasjuk av sprutan.)

Vad beträffar din resa så skulle jag vilja säga:
He bar å åk!. Skulle det hänga i längre så bör du nog se en läkare där för att få reda på om det inte är bakteriellt och isåfall få lite AB utskrivet.

Trevlig resa
Per Bursell

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips