3-4dagarstur i Anaris och Lönndörrsfjällen

Hej,

Har tänkt gå min första solotur i sommar. Har bockat av områdena kring Vålådalen, Sylarna och Helags samt oledat i ett par dagar i Bunnerfjällen och är sugen på att testa något nytt. Har 4 dagar i slutet av Juli till mitt förfogande, varav 2 av dessa dagar blir halvdagar pga resa. Sover i tält & rundtur är en förutsättning. Har två alternativ som jag planerat:

1. Den lättare vägen
Vallbo-Lunndörrsstugan-Anaris-Vallbo (ev. med någon dagstur kring Lunndörren)

2. Den tuffare vägen
Tossåsen-Lunndörrsstugan-Anaris-Tossåsen
Sista etappen blir isåfall oledad. Föreställer mig att detta alternativ är lite mer variationsrikt och med fina vyer över Lönndörren. Finns dock färre reträttvägar.

Frågan är alltså om den alt.2 blir för tuff? Är det någon som har erfarenhet av att snedda från anaris till Tossåsen? Terräng?
Tar gärna emot andra ruttförslag samt allmänna råd om ensamvandring :)
 
Har vandrat från Undersåker, ja via Vallbo, till Anarisstugan och över fjället för att komma ned via Saantandurrie och ned i Lunndörren. Saantandurrie var väldigt vacker och speciell på sitt sett. Du lär märka vad jag menar om du går där.
Sedan gick jag via Lunndörren och vid Lunndörpasset så gick jag upp och över ett fjäll för att komma ned i Lill-Lunndörren. Sedan genom den, och tog vänster för att komma igen Storådörren, och tillbaka till Lunndörren och sedan Lunndörrpasset. Jag avslutade vandringen efter tältning vid Lunndörrstugan genom att gå till Vålådalens fjällstation. Jag tog leden mot Vålåstugorna som är 1-2km från Lunndörrstugan och vek sedan åt höger för att gå en dåligt markerad stig till Vålådalens fjällstation. Jag kom till Blanktjärnarna som var avspärrat.
Det var en lite rörig beskrivning... Jag vandrade själv.
Hoppas du får en fin vandring.
 
Har gått en liknande tur, gick in norrifrån (Vallbo). Gick förbi pyramiderna sen norost på vinterleden (inget jag rekommenderar, men det går) mot kåtan där man kommer på sommarleden mot Anaris. Ville gå runt på detta sätt för att slippa gå på samma led till och från Anaris. Och ganska mycket höjdmeter över passet. Båda sträckningarna är intressanta, men på olika sätt.

Från Anaris gick jag till Dörrsjön, till raststugan där. Följde leden tills jag kom över krönet ner mot Hällådalen (Runt Anaris är det ganska mycket vide, och mycket mygg, så man vill kunna ta sig fram ganska fort...), sen i princip en rak linje mot Dörrsjön, dalen norr om Gaagka, fin sträcka. Sen längs den östra sjökanten mot raststugan. Var blockteräng där.

Sen kan du följa vinterleden ner mot Tossåsen. Eller om du går ner i Västeråslagan och sen ner mot sommarleden. kanske är lättare genom skogen mot Tossåsen.
Du kan välja att istället gå lite mer österut, mot Hammaren eller dalen väster om Hammaren. Risk att den sträckningen är med mer vide, så svårare att ta sig fram.

Jag gick ner i Västeråslagan, där är det ganska fint. Från Dörrsjön kan man gå runt söderut upp i någan av dörrarna (alla är fina, gillar Lillådörren och Tronndalen bäst) eller som tipsat ovan ner genom Saantandurrie, är riktigt fint.

Just runt Dörrsjön är det ofta lokalt busväder, med finväder precis bredvid

Det är fina fjäll här, och dom fina utsikterna och den mest intressanta naturen är höjdmeter uppåt... Så mitt tips är att alltid välja den höga sträckningen så länge man har kvar lite spring i benen :)

Go tur,
//Peter
 
Jag gick en sväng där precis efter midsommar för fyra år sedan med start och slut i Tossåsen. Från Tossåsen lättgången stig genom Lundörren till Lundörrsstugan. Det finns två vad på den här sträckan men om inte vattenståndet är väldigt högt ska de inte ställa till med problem. Från Lunndörrsstugan fortsatte jag mot Anarisstugan men vek av söderut från leden längst uppe i passet direkt innan (väster om) Hällådalen och ner i den lilla namnlösa dalen mellan Aaresketjahke och Tjearmehketjoele. Här är det bara sten men längre närmast Blankan lättgånget. Sedan fortsatt lättgånget (gick mellan Gaagka och Tjallerejabpe) tills man närmar sig rengärdet innan Kroktjärnvallen där det är bitvis blött men ändå framkomligt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.