26 eller 28tum?

Hej!

Planerar att cykla Sveriges östkust (ystad-happaranda) med början i maj.
Hade i stort sett bestämt mig för en lätt ombyggd mtb med stålram, men så träffade jag en cykelförsäljare som fick mig att fundera på en 28tums trekkinghoj istället!
Så vad ska jag ha?!?
Är skillnaden stor vad gäller "rull" mellan 26tum och 28tum om likadana däck används??
Målet med resan kommer inte vara att pumpa mil på stora asfaltsvägar utan vi kommer söka upp små landsvägar, grusvägar och kanske tillochmed stigar om det passar.

Så om någon har några tips/erfarenheter att ge gällande valet 26 eller 28tums cykel så vore det toppen!

Din ursprungsplan verkar bra. Det spelar egentligen ingen större roll vad du väljer. Jag använder båda varianterna för långcykling i Sverige. Det är ju lite skillnad i utbud av däck. Men, och det är väl viktigast, man kan hitta bra däck av båda sorter. När jag vill cykla riktigt snabbt använder jag min lätta cykel med 28 tums (622 mm) hjul och 28 mm breda däck. När jag vill cykla mer grusväg använder jag min mtb med stel gaffel och 1,7 tum breda däck.

Mange

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips