2 eller 3 par

vilka skidor

Tja Martin
K2 Launcher känner jag väl till. Har åkt 3 säsonger på mina.
En av de absolut bästa offpistskidorna. Otroliga även i skitsnö, mycket lättåkta. Man blir aldrig trött i bena. Passar bäst för dom som har en mjuk åkstil.
Med åldern har dom blivit ganska slappa på isig pist där dom kunde dom ha litet bättre kantgrepp.
Förhållandevis lätta för att vara en feting. Passar bra som turskidor.

ScottyBob

Jag tänker satsa på ett par ScottyBob Bobtails. När man läser på siten känns det helt självklart att det är rätt med asymetriska skidor.

Har dessutom hört att de kommer med ett par fetingar redan detta år, om nu 122-76-98 kan anses som smala... Fetingarna ska ha bredare midja.

Någon som testat dessa?

/föhl

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
tvà par

Har kört i tvà säsonger med TM22/G3 som pist/allround och TMEX/cobra som puder/backcountry/topp, mestadels i alperna (chamonix/verbier/zermatt). Tm22 gàr àven bra om det finns lite puder utanför pisterna som man inte behöver traska uppför för att komma àt.

Lànade scottybobs fràn en amerikan i zermatt förra vintern, och herredjä%&ar vad dom gàr!!!!! det känns lite klurigt i början med bakre skidan som hàller kanten sà rent, men sen blir det bara lättare och lättare att svänga, kantra skidan, böj knä och iväg gàr det. Skidorna känns bra i allt förutom hög fart och riktigt krànglig is, men sànt är det väl bara alpina (läs "tunga") skidor som klarar av.

Nu när priset pà scottybobarna har gàtt ner (enligt web sidan) sà màste jag nog beställa ett par, vet nàn om det gàr att fà tag pà hammerheads i norden/europa?

~Yo

Två eller tre par skidor som telis..

Jag har två par och det funkar kanon, har inte känt nåt direkt behov av ett tredje par..

Pocket Rocket med G3 bindning. Hudar till dem. Kan upplevas lite tungt att tura med men har funkat bra. Egenskaperna nedåt kompenserar.

Rossignol Bandit xx som pistskida. Kanske inte så extrem skärning men funkar de dagar man e i pisten..

Bindning ja, vad e det positiva med Linken??..

God tur kamrater och hoppas på en bra vinter// Anna

Test i utemagasinet

Viklen djä...a djungel det är med skidor!!

Utemagasinet hade en test av telisar #7 2003

I testet offpistskidor får k2 Work Stinx rätt bra betyg men testpatrullen tycker den passar för medelgoda åkare!? Det är ju inte så kul.. någon som testat work Stinx o håller med?

Bäst betyg får völkl 7.24 AX 4

Någon som köpt skidor via nätet? hur funkar det? vilken väg ska man gå?

/Martin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips