2-dagars?

Befinner mig mitt i norrbottniska mygghelvete (läs gällivare) över sommarn och funderar på att lyckas klämma in en minivandring över en helg.
Det som efterfrågas är en tvådagarstur med samma start- och stopppunkt och som inte är samma väg fram och tillbaks. Ganska snäva krav med andra ord. Någon som har några förslag inom rimligt avstånd från gällivare?

Vi är två som har tänkt gå, jag är mer eller mindre uppvuxen med kängor på fötterna och konten på ryggen, men min kompanjon är total fjällnovis.
Alla förslag är varmt välkomna...

Vad sägs om en tur upp till Ritsem, båten äver till Vaisaluokta och därefter vandring till Akka-stugorna (eller motsatt riktning)? Har tyvärr inte vandrat sträckan själv, bara kart-rekat den...

Eller kanske en extra sväng till Kutjaure om ni vill gå längre (dvs in ena vägen, ut den andra)...?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips