Ta ut gpx-rutt från pdf

Först måste jag be om ursäkt om detta har tagits upp för jag hittar det inte.
Jag tycker att detta med kartor, rutter och spår är en himla djungel. Jag försöker jobba i BaseCamp med detta men det är inget måste Jag har en Garmin gps 62 med bra kartor i. Jag använder också AllTrails en del.

Problemet kommer när jag hittar en trevlig vandringsled med karta och rutt på en pdf. Kartan struntar jag i, jag vill bara ha in rutten som en gpx-fil så att jag får in den i gps'en eller nån app, eller vart som helst egentligen.
Min dröm är att ha ett bra kartprogram, eller websida, där jag har en karta uppe och sen lägger pdf'n över och ritar av rutten och sen sparar den som en gpx.
Är detta möjligt? Jag har sökt runt halva dagen men blir ändå inte klok på det.
Snälla hjälp en idiot!

Med vänlig hälsning, Fredrik

Förstår jag dig rätt - du vill "rita av" en rutt från en pdf-karta, för att skapa en gpx-fil till din gps?

Om pdf'en från början är georefererad, så att den har geografisk information inbakad kan du öppna den i t.ex. Avenza maps, och där skapa en rutt som du sedan exporterar i gpx-format.

Om pdf'en inte är georefererad så vet ju inte kartan vad den föreställer så att säga, och du måste på nåt sätt lägga kartan över verkligheten först. En sån "rektifiering" kan man göra i QGIS, men man behöver lägga lite krut för att komma igång med det programmet. Har för mig att jag också sett nån app som var till för att göra sånt, genom att ange kända koordinater för specifika platser på kartan, men minns inte vad den hette.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vissa stigar och vägar i Garmins vektoriserade kartor är ruttbara det bör gå att utnyttja i enheten.

Du kan också lägga in en radda waypoints och navigera utifrån dessa.

Basecamp kommer jag dåligt överens med. Gillar Mapsource bättre men det uppdateras ju inte längre.

Ytterligare ett alternativ är att leta efter gpx-filer på nätet och ladda hem dessa.

Thure

Stort tack för ert engagemang! Det verkar som att jag måste lära mig QGIS men det känns som att det har en hög inlärningströskel.

Just den här gången så vill jag ha en gpx-rutt över leden från Skutberget i Karlstad till Kilsravinerna i Kil. En ganska kort led men som är ganska dåligt utmärkt på några ställen som jag minns det. Jag ska gå med ganska små barn så det är inte läge att komma fel.
Sen ska jag väl erkänna att jag gillar att mecka med kartor och gpser och vill lära mig hur man gör detta men jag trodde att det skulle finnas mycket enklare sätt att göra det på.

Jag har sökt på i stort sett hela internet efter en färdig gpx-fil över den här leden och jag är väldigt förvånad över att jag inte hittat den men jag får väl vara den som skapar den och delar ut den då.
Om någon sitter på den och vill dela med sig så kommer jag absolut inte tacka nej =)

Jag hittade den!!! Trailforks.com. MTB-människor är grymma på att dela sina rutter.
Men! Jag ska fortfarande lära mig mitt första problem, jag ger mig inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips