Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l - Forum

Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-04-20, 14:35
Pasjostrom Pasjostrom är inte uppkopplad

Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l

Jag är medveten om att liknande frågor ställts förut, men jag har sökt i forumet utan att hitta exakt vad jag letar efter så jag hoppas kunna få tips från er!
Är på jakt efter en "allround"-ryggsäck på 40-45l som förhoppningsvis skall passa lite olika aktiviteter, dels fjällvandring på 1-3 dagar och dels toppturer/klättring där jag får plats med stegjärn, isyxa, hjälm, rep, osv. Eventuellt blir det även Haute Route nästa år så det är ett annat tänktbart användningsområde.

Mina önskemål är:
Låg vikt, gärna 1-1,5kg
Stöd för vätskesystem/camelbak
Flexibel storlek för att tillåta typ 30-50l packning
Möjlighet att fästa skidor (iallafall i nödfall)
Gärna något utvändigt fack i mesh eller liknande

Har bl.a. kollat på Osprey Variant 37 som jag gillar, eventuellt är den i minsta laget. Andra tips?

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 15:24
nicko_ nicko_ är inte uppkopplad

Har du kollat på Exped Lightning 45?

Med Exped Flashpack så får du även ytterficka i mesh.
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 15:36
qy qy är inte uppkopplad

Hur mycket vill du kunna bära med den? Osprey Exos 48 upp till 15kg. (Något mer än 15 kg säger en del, något mindre säger en del.)
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 15:51
smux smux är inte uppkopplad

Bergmans Helium 40 PRO alt 55 PRO kanske kan vara intressanta alternativ?
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 16:05

Tack för tipsen!
Jag kanske är gammalmodig men saknar topplocket på Exped Lightning, dessutom ingen möjlighet att fästa skidor vad jag förstår? Annars innovativ ryggsäck!

Jag tror att det sällan skulle bli mer än 10-12kg packning inkl mat och vatten, men kan man fylla den med 15kg så klarar man ju lite längre turer också...

Exos gillar jag verkligen, dock har den inte heller möjlighet att fästa skidor. Men jag läste om nån som sydde på spännen för detta på en Talon 44, så det kanske funkar på vilken säck som helst om man inte har för höga krav på durability (jag kommer inte använda den primärt till detta då jag har en Kode 32 för detta ändamål)...

Jag kanske ska tillägga att jag inte är någon UL/gramjägare, så hittar jag en perfekt säck som väger 1600g så är det helt ok
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 16:33
GustavOh GustavOh är inte uppkopplad

Det blir förstås mycket tycke och smak i en sån här tråd.

Jag har en Marmot Eiger som länge varit en riktig favorit för liknande jobb.
(Nyare versioner har dessutom bättre lock än min)
Tillräckligt bra bärsystem för rimliga laster. Tillräckligt lätt för att inte kännas som onödig last i sig.

Framförallt sitter den (på mig) som en smäck utan att någonsin vara i vägen. Vare sig på skidor eller på en klippvägg.
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 17:30
Glännman Glännman är inte uppkopplad

Variant finns ju i 52 liter också. Är det alldeles för stort ?

Mvh Johannes
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 18:40

Helium 40 PRO och Marmor Eiger 42 ser bra ut, får försöka hitta dem nånstans i Stockholm för att klämma och känna lite.

GustafOh - vet du om Eiger har stöd för Camelbak? Stod inget om det i beskrivningen men man kan väl nästan anta att alla ryggsäckar har det...

Variant 52 kändes som ett stort steg upp från 37, men kanske funkar om komprimeringsmöjligheterna är bra, ska kolla igen (är föräldraledig så jag har mycket tid att browsa runt på stan )
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 21:35
joanna joanna är inte uppkopplad

Har själv sneglar på Mammuts Trion Light 38 i ungefär samma syften. Den uppfyller alla dina kriterier, men är kanske i minsta laget? Trion Pro är större, men också tyngre.
Mammut tycker jag gör bra ryggsäckar generellt; jag sliter nu flitigt på deras Creon Light och är väldigt nöjd.
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 21:56
Calexico Calexico är inte uppkopplad

Jag hade den här på en veckotur i tält i somras. Mycket nöjd med den och det går att packa mer än 45 liter i den. Väger under kilot om man tar bort den lite onödiga ramen. Den har bra stabilitet utan den.

Patagonia Ascensionist 45
Svara med citat
Gammal 2017-04-20, 22:12

Tack för alla svar, nästan lite överväldigad just nu men ska fundera på mina prioriteringar

Creon light ser bra ut (om den säljs fortfarande?), Trion Pro kanske är i tyngsta laget men funkar nog, får kolla på den!

Ascensionist 45 gillade jag verkligen, har den stöd för vätskesystem eller kan man på ett smidigt sätt få ut slangen genom toppöppningen? (Eller använder du inte vätskesystem alls?)
Svara med citat
Gammal 2017-04-21, 08:42
iknor iknor är inte uppkopplad

Kolla upp Haglöfs Vina 40.
Camelbakstöd, meshficka och topplock. Du kan sätta fast stavar (eller isyxa) på utsidan, osäker på skidor dock...
Vet heller inte vad den väger men den är ganska lätt tycker jag.

/David
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:37.

Logga in

Tips!