Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet?

Hej alla,

Vi är ett gäng som kommer bestiga Kilimanjaro i mitten på feb och tänkte boka guide först när vi är på plats i Moshi. Har någon här erfarenhet av detta? Några som rekommenderas? Vad bör man tänka på? O vad är annars värt att veta när man ska boka guide på plats etc.
 
Det viktigaste

är att skaffa kunskap om akut höjdsjuka och hjälpa varandra ned om någon får allvarliga symtom. Det dör uppemot någon person per månad på Kilimanjaro av akut höjdsjuka.

Finns en hel del läsvärda trådar om Kilimanjaro här på Utsidan som ni hittar med sökfunktionen.

Thure
 
Glöm inte bort att själv styra acklimatiseringen. Rekommenderad fart: 2800, 3100, 3100, 3400, 3700, 4000, 4000, 4300, 4600 - summit. Ju bättre acklimatisering desto roligare och säkrare men såklart dyrare. Smart är att acklimatisera på Mt Kenya eller Mt Meru.

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=2170164
http://wikitravel.org/en/Kilimanjaro
http://www.summitpost.org/kilimanjaro/150202 (hoppas det är rätt adress. jag kan inte öppna sidan själv pga dåligt Internet)
 
Hej alla,

Vi är ett gäng som kommer bestiga Kilimanjaro i mitten på feb och tänkte boka guide först när vi är på plats i Moshi. Har någon här erfarenhet av detta? Några som rekommenderas? Vad bör man tänka på? O vad är annars värt att veta när man ska boka guide på plats etc.

Vi var tre stycken som besteg Kilimanjaro i somras, via Machame route. Vi körde en 7-dagars och det var vi glada för.

Vi lät The Search anordna vår resa - www.outdoortravel.se - och det var otroligt välordnat. Vi började med safari, Kilimanjaro, och sist lite dykning på Zanzibar. Vi hade också lite funderingar på att fixa guider osv därnere men jag ångrar inte en sekund att vi körde via the Search istället. Vår planering med airport pickup, safari, med förare och guide, olika boenden, transport från Arusha till Moshi, Kili-guider/team, och flyg/transfer till Kili airport och sen transfer T/R till Zanzibar airport - vi kunde ha en mycket tightare planering tack vare att the Search hade ordnat med allt detta. Om de inte hade gjort det så hade vi varit tvunga att lägga minst 2 dagar bara för att fixa allt "därnere".

Sen tror jag inte att man sparar så mycket pengar på att fixa allt själv. Genom lokala förankringar så får du rätt mycket rabatt på hotell osv. På Zanzibar tror jag att vi bodde för nästan halva priset jämfört om jag hade bokat själv!

Pole, pole
 
En bra plan ökar chanserna att nå sitt mål

Ca 60 % av alla som ger sig upp på Kilimanjaro misslyckas med att nå Uhuru Peak. Anledningen är oftast dålig förberedelse, magproblem pga dålig mat och att man inte acklimatiserar sig på ett bra sätt då många helt enkelt går för fort uppför berget.

Kilimanjaro är en mycket extrem stigning på kort tid och detta medför i de aldra flesta fall att man drabbas av höjdsjukesymptom. Dessa symptom som t.ex. illamående och huvudvärk kan göra att man blir rädd, omotiverad eller helt enkelt tär det på den mentala styrkan.

Jag vill säga grattis till De tre som körde 7 dagars via Machame till en lyckad bestigning och jag uppmanar alla som vill resa att verkligen förbereda mentalt och se till att ni får en bra guide, bra mat och rätt utrustning. / Fredrik

Vi var tre stycken som besteg Kilimanjaro i somras, via Machame route. Vi körde en 7-dagars och det var vi glada för.

Vi lät The Search anordna vår resa - www.outdoortravel.se - och det var otroligt välordnat. Vi började med safari, Kilimanjaro, och sist lite dykning på Zanzibar. Vi hade också lite funderingar på att fixa guider osv därnere men jag ångrar inte en sekund att vi körde via the Search istället. Vår planering med airport pickup, safari, med förare och guide, olika boenden, transport från Arusha till Moshi, Kili-guider/team, och flyg/transfer till Kili airport och sen transfer T/R till Zanzibar airport - vi kunde ha en mycket tightare planering tack vare att the Search hade ordnat med allt detta. Om de inte hade gjort det så hade vi varit tvunga att lägga minst 2 dagar bara för att fixa allt "därnere".

Sen tror jag inte att man sparar så mycket pengar på att fixa allt själv. Genom lokala förankringar så får du rätt mycket rabatt på hotell osv. På Zanzibar tror jag att vi bodde för nästan halva priset jämfört om jag hade bokat själv!

Pole, pole
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Carl.Gustafson Mount Kenya solo utan guide? Trekking 1
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
Harry47 Guide (bok) om vandring i Österrike Trekking 4
bikenut USA - liten guide om att vandra och vara i naturen Trekking 1
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
PJE Guide till Skottland Trekking 6
perlowdin Vandring till Hidden Valley, On-line guide och FAQ Trekking 0
marjo Guide i Nepal Trekking 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.