Vaisaloukta - Hellemobotn - Akkastugorna

Hej

Jag planerar att vandra följande tur i sommar:

Starta i Vaisaluokta, därifrån följer jag Nordkalottleden nordväst till Hellemobotn. Sedan tar jag av åt sydöst tillbaka mot Sverige och följer Padjelantas nationalparksgräns ner till Kutjaure, från Kutjaure avslutar jag sedan med en sista etapp till Akkastugorna.

Är det någon som har gjort denna tur? Är det en bra tur? Första sträckan mellan Vaisaluokta och Hellembotn antar jag inte blir några problem då det är en ledad sträcka med broar, men hur ser det ut på tillbakavägen och utmed nationalparksgränsen? Är det något speciellt jag bör tänka på? Några svåra vad/passager? Hur är fisket i sjöarna?

Tacksam för all input jag kan få!

Hälsningar
Mikael
 
Hej
Jag har inte varit där, men jag har planlagd en tur lite mer på västra sidan och läst lite om din turide under planlagning.
Om du kan titta in Claes Grundstens På Fjältur Padjelanta och Sultelma, han skriver om din tur från Hellemobotn till Kutjaure.
Störst problem är trolig att komma up från Hellemobotn till Sverige på en annan väg.
Vägen längs Amasjaure är ingen lämplig färdväg enlight C. Grundsten och nagra andra väger han skriver manglar idag bron mellan Galbejaure och Stibokjaure (Inte säkert om den finns kvar), men man kan ju gå norr om Rähtjat-tjåhkkå istället ner till Stibokjaure på västra siden när man kommer genom dalen mellan Rr 247A och Rr247B.
Claes Grundsten skrivar inte om svåra vad på dän turbeskrivning.
Fiske är trolig bra, jag hittade nästan bara fisketurer under söken efter Stibokjaure ;)

Hoppas där finns inte för mycket fel på min svenska, tyska eller engelska skulle vara lättare att skriva för mig ;)

Hälsingnar från Schweiz
Henning
 
Hej Henning!

Tack för ditt svar. Det var precis den här sortens tips som jag efterfrågade. Då ska jag kila iväg till biblioteket och låna Grundstens bok På fjälltur i Padjelanta.

Om det är problematiskt att vandra tillbaka in i Sverige från Hellomobotn kanske man inte behöver gå hela vägen in i Norge. Istället skulle man kunna vika av söderut vid Suollagajåhkå och vandra ner mot Galbajaure därifrån. Det blir en något kortare tur, men desto mer tid till att njuta av den vackra naturen.

Jag får ta och se vad Grundsten skriver om det och se vad som verkar bäst.

Om det är några andra som har tips och idéer eller har vandrat i området får ni gärna berätta om det!

Ps. Din svenska är mycket god och jag förstår precis vad du skriver
 
Fint område

Hej.
Jag har följt nationalparksgränsen via sjösystemet från Kutjaure till Amasjaure. Om du går norr om sjöarna är det inga som helst problem att vandra där. Naturen i området påminner mycket om Padjelanta. Flackt, mycket gräs och lättvandrat. Jag har även vadat där bron finns, var raserad, inte speciellt svårvadat då. Att exakt följa gränsen är svårt vid Rätjatjaure, det är i det närmaste en vägg vid södra stranden. Från Amasjaure och mot Hellombotten är det mycket stenhällar. Fisket i området är bra. Bästa fisket är Kålokjauratj följt av Stipokjaure. Amasjaure hyser riktigt stor röding > 1 kg, men där är det svårfiskat. Har bara fått på pimpel där. Tältplatser finns det gott om hela vägen. Det finns flera fjällrävslyor i området, jag tänker inte avslöja exakta läget.
I slutet av Juli är det kalvmärkning på rengärdet norr om Stipokjaure.
På vintern har jag varit ner till Hellombotten med skidor. Lite brant var det, men jag har ingen erfarenhet hur sommarväglaget är.
Under icke kalvmärkningstid ger området en fin ödemarkskänsla.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.