Tips på bra kompakter

Uunder resor och intensivare frisluftsliv, när det fotas men inte som ett huvudändamål, föredrar jag att använda en 35 mm kompakt för Dia.

De sista åren har det varit en fuktskyddad Yashica T5 med Zeiss 35/2.8 och den är OK men har sina begränsningar : ingen zoom, ingen eponeringskompensation, hyfsade men inte briljanta bilder. Jag har även testat Olympus my2 och gamla Rollei 35 men inte funnit dom bättre.

Ej fuktskyddade 'billiga' kameror kan också vara intressanta om dom är bra, men inte med fast brännvidd eller kraftig vidvinkel.

Tips ?
 
Richo GR 10

är jävligt bra. Mindre och ger bättre resultat än T5:an. Dock inget väderskydd. åsså var det ju förståss vidvinkel... 28/2.8 Men bra bilder blir det!
 
Vilken Ricoh?

Tack för tipset om Ricoh GR 10. Verkar vara en mycket intressant kamera. Hittar den dock inte på någon svensk sida.
Är Ricoh GR1s en likvärdig kamera? Vilken är bäst GR 10 eller GR1s?

Vet någon lämplig svenka affär att handla i?

Cyberphoto har GR1s för knappt 4000 kr med datum är det prisvärt?

Hälsningar Thure
 
Ricoh GR1 s

Väljer du Ricoh Gr1 s lär du inte ångra dig otroligt skarp optik och inget plastskit dessutom kan du själv ändra bländare.mm
 
Skilnad GR1 och GR 10

1:an är dyrare,svart, man kanvälja bländare själv,det går att sätta på motljusskydd (och filter tror jag)

10:an är silverfärgad och har mindre finesser, kostar ca 1500:- mindre. Samma optik.Jag har en.Om jag skulle köpa ny nu och visste hur mycket jag skulle använda kameran pga hur bra bilderna blir skulle jag kanske fundera på GR1. Köpte min på LP-foto i Stockholm.
 
Brännvidd ute

Rulle efter rulle med 28 mm skulle bli lite för mycket. När Ricoh'n ändå är så dyr skulle jag föredra Leica Minilux med 40 mm.

28 mm har ju en del fördelar, ljuset räcker till och man kan få ett motiv i förgrunden om man går nära, med en man bakgrund som berättar var bilden är tagen. Praktiskt och missbrukat av tidningsfotografer.

Som "ute-i-naturen-fotograf" vill jag minst få ett rättvisande perspektiv (45 mm) eller gärna ett lätt tele för att kunna frilägga motiv i förgrunden alternativt förstärka bakgrunden. Man landar ju egentligen med en zoom då.

Men som klarar väder och dia ??
 
Svårt i en kompakt?

Hej

För att rätt kunna utnyttja ett zoomobjektiv tror jag man behöver en spegelreflexkamera eller en digitalkamera.

För att ta bra diabilder med finkornig dvs långsam film behövs antingen stativ eller ljusstarka objektiv.

Så jag tror att det blir svårt att tillfredställa alla dina önskemål i en kompakt kamera.

För att klara det du vill är en Leica CL med två eller tre objektiv en äldre variant. Modernare sådana kameror finns till höga priser t ex från Contax och Konica.

En konventionell lösning är en kompakt spegelreflex med zoom t ex den Minolta som testades i senaste numret av tidningen Foto.

Om du inte behöver diafilmens upplösning kanske en bra digitalkamera kan vara ett alternativ.

Om det finns en annan lösning på ditt problem för en rimlig summa så skulle jag ställa mig i kö för den kameran.

Ricoh tillverkar även en GR modell med 21mm objektiv. Tänk om de skulle starta tillverkning av motsvarnde kamera med ett 45 mm objektiv.

Hälsningar Thure
 
Contax T3 (8795:) ihop med Leica minilux, Ricoh GR1s och Leica minilux zoom är dom kompakt kameror som har jämförbar skärpa mot Sytemkameror med fast brännvidd.
Jämfört med systemkameror med zoom som inte är proofszoom så är ofta dessa kompakter skarpare eller lika skarpa.

Leica minilux zoom är den skarpaste kompaktkameran med zoom. Dock betydligt större än en Ricoh GR1s
 
Skarpare

28mm objektivet i Richo GR är skarpare än de fasta 28mm objektiven till systemkameror (Canon, Nikon osv) enl. tester. Detta kan bero på att konstruktionen blir enklare om man slipper ha plats för en spegel innanför objektivet. (Jämför H.bl. SW & Nikon Ti28)

Sen blir det ju iallafall bättre bilder med systemkameran om man vet vad man gör (lättare få skärpan där man vill o rätt exponering.) Men meningen var ju att ha en liten kamera.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
najp Fast brännvidd - Tips/Erfarenheter på porträtt tele ? Fototeknik 3
veni Tips om en bra fotoboksleverantör? Fototeknik 14
Molngrabb Behöver råd och tips om videokamera Fototeknik 10
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
Gubben på Udden Programvara - tips Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.