Suunto eller Garmin ?



Har tänkt köpa en Gps klocka med pulsmätare. Men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Det lutar åt Suunto T3C som verkar få bra i tester.
Frågan är hur bra fungerar gps:n ?? Nån som vet hur nogranna de är. Jag kommer använda klockan vid längdåkning, mtb och löpning. Så då undrar jag vilket "pack" jag ska köpa.
Kan man nöja sig med T3 eller ska man gå på de ännu dyrare klockorna.

Många frågor men hoppas jag får svar på några =)

Micke
 
Jag har en Garmin 310XT med en batteritid på 20 h och den är vattentät. Jag har aldrig använt en Suunto så jag kan inte säga något om den. Men jag är grymt nöjd med min 310:a. Den funkar perfekt till alla aktiviteter, så som cykling, löpning, skidåkning eller vandring. Om du vill ha en billigare GPS klocka så kan jag rekomendera 305:an, också Garmin. Polarn har den och det är egentligen samma klocka. Ingen större skilland men den håller "bara" 11 timmar och man kan inte simma med den.
 
Oki har kollat på den lite tidigare också. Och den är i den prisklass som jag kan tänka mig. Hur väl fungerar gps:n ???
Jag är helt nollad på detta område och tycker det mer känns som framtid än nutid att kunna ha sån koll på distanser etc. Har inte hängt med i utvecklingen... =)
Men om de fungerar så bra som du säger till längdåkning, mtb o löpning så vore de ju grymt !!
 
Oki har kollat på den lite tidigare också. Och den är i den prisklass som jag kan tänka mig. Hur väl fungerar gps:n ???
Jag är helt nollad på detta område och tycker det mer känns som framtid än nutid att kunna ha sån koll på distanser etc. Har inte hängt med i utvecklingen... =)
Men om de fungerar så bra som du säger till längdåkning, mtb o löpning så vore de ju grymt !!
GPS:en funkar bra. Min (Garmin 405) brukar skilja med 10-20 m på milen mellan olika tillfällen. Man får alltså alltid ungefär samma distans på samma runda. När jag springer på 400 m-bana så är den mycket exakt. 305:an är en mycket bra klocka, större och lite tyngre än min men med större display, vilket överväger nackdelarna. Jag har ingen erfarenhet av Suntoo, tycker det verkar onödigt krångligt med en separat GPS-pod. Man får verkligen perfekt kontroll på distanser, tider, hastigheter etc.
 
Garmin FR 305 är mest för pengarna om man inte skall simma, springa mer än flera timmar eller jagar varje gram. Den fungerar utmärkt och är den mest använda inom orientering då den är mer exakt än andra Garmin (och Suunto) eftersom den registrerar varje sekund om man inte ställer den på glesare för att spara batteri (klarar 3 h i 1 sek mode). De andra kan var 3:e eller 5 sek men får då längre batteritid.
Se t ex
http://www.matstroeng.se/quickroute/sv/features.php
 
Utseende på skärmen?

Hur ser det ut på skärmen?
Kan man se puls, höjd, tempo etc samtidigt i ett diagram?
Jag har letat efter någon bild hur det ser ut på skärmen men inte hittat nåt.
Kan någon förbarma sig och visa en bild?
Jämför med min bild av gårdagens löpningspass i Polar Precision Performance 4.
Där har jag puls, höjd och tempo. Mellantiderna editerar man i efterhand och lägger in distansen.
Höjden driver lite men det är inte hela världen, man ser var backarna är så att man "hittar" i spåret.

Jag är lite sugen på en pulsklocka med GPS men programvaran och visningen på skärmen är nog så viktig.
 

Bilagor

  • Polar Precision Performance 4.jpg
    Polar Precision Performance 4.jpg
    34.1 KB · Visningar: 879
Det var ju riktigt fint att man kunde intergrera den med google earth. Och jag förstår att den är väldigt exakt.

Ett par frågor till som kanske är konstiga. Bör det bli lika exakta resultat vid mtbcykling på skogstigar samt vid längdåkning ??

Dessutom spelar sikt någon roll om man är inne i skogen och väderlek ? Påverkar sådant resultaten i nogrannhet ?
Säkert suspekta frågor men jag måste kolla =)

Finns det någon som har erfarenhet av Suunto:s GPS klockor så får ni gärna ge ett omdöme.


Tack
 
Hur ser det ut på skärmen?
Kan man se puls, höjd, tempo etc samtidigt i ett diagram?
Jag har letat efter någon bild hur det ser ut på skärmen men inte hittat nåt.
Kan någon förbarma sig och visa en bild?
Jämför med min bild av gårdagens löpningspass i Polar Precision Performance 4.
Där har jag puls, höjd och tempo. Mellantiderna editerar man i efterhand och lägger in distansen.
Höjden driver lite men det är inte hela världen, man ser var backarna är så att man "hittar" i spåret.

Jag är lite sugen på en pulsklocka med GPS men programvaran och visningen på skärmen är nog så viktig.
Du får upp vad du vill i diagramform. Programmet man får med Garmin (Training Center) är inte särskilt välgjort. De flesta använder nog Sporttracks, ett gratisprogram du kan titta närmare på här:http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/
 
Ett par frågor till som kanske är konstiga. Bör det bli lika exakta resultat vid mtbcykling på skogstigar samt vid längdåkning ??

Dessutom spelar sikt någon roll om man är inne i skogen och väderlek ? Påverkar sådant resultaten i nogrannhet ?
Det sitter en gps i dem, så länge du har fri sikt mot satelliterna kvittar det om du cyklar, skidar eller springer. Vädret har jag aldrig märkt spelar någon roll, däremot blir precisionen lidande under ett lövtak, i skogen alltså.

Notera att precisionen i höjdmätningen är väldigt dålig med GPS. Det kan slå tiotals meter fel.
 
Precisionen varierar beroende på omgivningen. Tät skog, ffa lövskog, särskilt i regn gör skillnad i terrängen. Fria vidder fungerar bättre. Höga hus, berg, djupa dalar och raviner kan störa. Särskilt kan man se det inne i stan med trånga gator mellan husen där signalerna ibland verkar hoppa och studsa så att positionen ändras snabbt och konstigt.

Mtb och längdåkning kan ju gå undan så då är det exaktare med tätare registreringar, annars "genar spåret i kurvorna" men i övrigt är nog varje mätning lika bra?
 
Särskilt kan man se det inne i stan med trånga gator mellan husen där signalerna ibland verkar hoppa och studsa så att positionen ändras snabbt och konstigt.

Mtb och längdåkning kan ju gå undan så då är det exaktare med tätare registreringar, annars "genar spåret i kurvorna" men i övrigt är nog varje mätning lika bra?
Jag har aldrig haft problem inne i stan. Programvaran filtrerar bort snabba lägesförändringar på ett bra sätt. Precisionen är vanligtvis så bra att man "placeras" på rätt sida på den gata man springer på. Se stadsbilden. De fel man får är vanligtvis systematiska, är man på "fel sida av vägen" så är man det hela vägen, dvs absolut position är några meter förskjuten, men relativ position (mätpunkterna i relation till varandra) är mycket exakt. Stora fel uppstår (~25-50 m) enigt min erfarenhet bara vid start, när man startar innan man har riktigt bra satellittäckning, och försvinner efter några hundra meter.

Uträtningen av kurvor när det går lite fortare stämmer, se kurvbilden. Den visar också den precision man kan räkna med. Exempelbilden ä från en cykeltur och där ligger absolutpositionen ca 8 m fel hela rundan.
 

Bilagor

  • ScreenHunter_02 Apr. 05 16.23.jpg
    ScreenHunter_02 Apr. 05 16.23.jpg
    50.4 KB · Visningar: 827
  • ScreenHunter_01 Apr. 05 16.21.jpg
    ScreenHunter_01 Apr. 05 16.21.jpg
    18.7 KB · Visningar: 833
Så här kan det se ut i tät stadsbebyggelse. Start och mål ligger på samma ställe, där den röda målpricken är. Starten ligger alltså fel och det tar klockan en dryg km att hitta positionen. Sedan mäter den bra. Huset jag springer genom är byggt över vägen och där är det alltså i princip en tunnel. Precis före och efter ser rutten konstig ut.
 

Bilagor

  • ScreenHunter_03 Apr. 05 16.36.jpg
    ScreenHunter_03 Apr. 05 16.36.jpg
    83.8 KB · Visningar: 837
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frega Suunto T4 eller Garmin 405 Navigering 2
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
Kolkritan Suunto modellbetäckningar Navigering 5
Glännman Silva Ranger vs Suunto A30 Navigering 3
johre Suunto Ambit Navigering 11
pyre Fråga angående Suunto Ambit Navigering 5
Jakob.s Gps klocka Suunto X10 vs Forerunner 610 Navigering 4
kalalokki Suunto t6c Navigering 3
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
Morgan Suunto Navigering 14
Aldrx Suunto X9i som GPS? Navigering 3
höjdrädd Suunto X9i Navigering 12
mrhandley Suunto X9 Navigering 1
matteericsson Suunto Navigering 0
matteericsson Suunto med pulsmätare? Navigering 0
Suunto klocka,något att ha? Navigering 0
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
aksello Svenska landskap, GIS-fil eller onlinekarta Navigering 5
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
nicko_ OruxMaps eller Locus Maps Navigering 26
madmagnus Ser inte fritidskartan varken i Basecamp eller GPS'en Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
Lasse Be Mjukvaru, handhavande eller vad...... Navigering 0
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
kanotisten Skröna eller sant Navigering 1
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
djwalle bra eller dåligt? Navigering 1
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
mikke73 Garmin 760, eller 255WT Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.