Ang Mont Blanc

Har nog haft otur med de berättelser jag läst då, där det i princip utan undantag blivit stulit något från expeditionen. Allt från kanske harmlösa prylar som vattenflaskor till damasker. Sökt en hel del på Mont Blanc och alla dessa spaltmeter du pratar om verkar mest vara ganska förskönande litterära verk, och ganska få praktiska delar om vilken buss man skall ta etc, även om jag erkänner att jag vaskat ut en hel del guldkorn.
 
Ingen öststat

Har nog haft otur med de berättelser jag läst då, där det i princip utan undantag blivit stulit något från expeditionen. Allt från kanske harmlösa prylar som vattenflaskor till damasker. Sökt en hel del på Mont Blanc och alla dessa spaltmeter du pratar om verkar mest vara ganska förskönande litterära verk, och ganska få praktiska delar om vilken buss man skall ta etc, även om jag erkänner att jag vaskat ut en hel del guldkorn.

Men snälla nån,,,, inte har du 2 team för att vakta prylar? Som chrtur skrev: inte brukar man bli av med prylar på Blancan? har varit där väldigt många gånger o klättrat utan problem, och vill dom sno så gör dom det i hyttorna där alla prylar ligger öppet.
och skulle man bli av med lite vikt så blir ju nedstigningen snabbare ;-)
Cremytos, oroa dig inte för sådana detaljer, jag sover utan eldvakt hemma fast huset kan ta eld.

För övrigt önskar jag dig/er en trevlig resa, och glöm inte bort att njuta också!
MVH Jocke
 
Kostnad MB tur

Hej Jens

Räkna med min 3000:- för utom flyget. Normal led 1 vecka
Stöste posterna:
Buss Geneve-Chamoni 50 EU
Övernattning i stugorna Tete Rousse, Ref Gouter Inkl midd o frukost 15o EU
Vatten 35 EU det är ganska dyrt köp 3lit i affärnen i La Houshes plus övr proviant ell ta med från
Sverige. Nästa möjligh. att skaffa vatten vid lilla tågets änd station köp 3 liter här priset är m.högre
den ska räcka i 1dgr. köp sedan på tete Rousse, och Ref Guter före topp etappen.
Om du sedan okrkar ner till Barac Foriestere sparar du kostnad för över nattn.
På Fm går du ner till lilla tåget som tar dig till La Houches 12 EU o sedan buss till Chamoni
Om du vill kolla där, fins billig övernattning. Att äta ute är dyrt .
Ha en bra resa
csaba
Du kan v skriva lite om Elbrus resan
 
Antal dagar i Chamonix?

ok, nu har jag kommit så långt i den mentala processen och research att jag känner mig mogen att boka flygbiljetter. Lutar mot att åka i juli och sticka ner på kvällen så att det blir rakt till campingen och somna första natten (Stockholm-Geneve-Chamonix). Dag nummer två kommer väl högst troligt gå åt för att samla sig lite och kolla väderrapporter, skaffa karta och så.

Verkar vara billigast att åka hem runt lunch från Geneve så absolut sista dagen blir väl bara att rafsa ihop tältet på samma camping där det börja och sätta sig på chamexpress till flygplatsen.

Hur många dagar därimellan har ni andra haft för att göra ett vettigt toppförsök?
 
Mont Blanc-guide

Har nu lagt upp ett utkast på min Mont Blanc-guide. Den innehåller en del praktiska tips och råd, samt bilder och filmklipp. Kom gärna med ris och ros, samt förslag på annat som bör läggas till.

Guiden finns på www.viktorjonsson.se
 
glaciär...

Instämmer, det är befriande att läsa inlägg där inte allting är så förbaskat svårt. En fråga: Har hört rykten att det innebär vissa risker med att bestiga Mont Blanc, stenras m.m. Hur är det med det egentligen, är det mest att kämpa mot höjden och trava uppåt, eller ska man se upp så man inte får en sten i skallen och slutar sina dagar i Frankrike?

Höjden är en fara, oacklimatiserad tar man kankse inte de slugaste besluten. Stenras är en annan.
Tycker även man borde nämna att man faktiskt går på glaciär högst upp och det finns sprickor - är man ensam och ramlar ner är det inte trivialt.
Jag skulle absolut inet gå upp ensam - jag skulle gå emd guide eftersom ajg inte har några kompisar med tillräcklig erfaeneht av räddning ur glaciärspricka.
Och är det molningt är det nog "inte BARA att följa leden". Och att följa någon annan (guide eller ej) är inte något att lita på tycker jag - man ska veta vart man är på väg.
Laviner är väl inte så vanliga sommartid men kan inträffa.
Med guide har du en erfarenhet som få amatörer besitter och han/hon kan berätta om omgivningarna och lära dig en del om hur man gör och inte gör.


/Patrik, som varit där med UCPA-guide
 
Ga med guide!

Saknar man erfarenhet av hogalpin miljo och glaciar sak man sattsa pa en UIAGM Guide. Det ar en billig livforsakring och det kommer defenetivt gora hela upplevelsen roligare och mer njutbar. Det gar att anlita ett antal olika svenskar for detta.

Att ga via Midi - Tacul - Moudit innebar serac och sprick exponering pa bade uppvagen och nedstigningen. Dock ingen stenslagsrisk.

Att ga "normalvagen" innebar exponering for stenslag i rannan man maste traversera samt div andra faror.

Folk dor pa berget sa underskatta inte farorna och de snabba vaderomslagen.
 
Glaciär

Jag har försökt ta reda på hur farlig glaciären uppe på Mont Blanc verkligen är, alltså från Goutier och upp mot toppen. Den ser onekligen rätt ofarlig ut, så länge man håller sig på leden. För ett par år sedan "stängdes" dock leden för att det var för varmt och sprickor hade uppstått.

Själv går jag alltid inknuten på glaciär, även om den är helt platt, torr (sprickor syns tydligt) och vädret är bra. Sen kan vissa hävda att repet ger en falsk trygghet, då det på exempelvis en isig glaciär är svårt, om inte omöjligt, att stoppa ett fall. Man måste också verkligen träna på glaciärräddning och self-arrest, men även det blir en annan femma under ett verkligt fall.

Själv har jag bara fallit ofrivilligt på snö en gång och då glömde jag allt vad self-arrest hette. Det blev en snabb åktur 5-10 meter ner i ett stenparti. Lyckligtvis blev det vara några blåmärken.

Uppe på Mont Blanc, efter Goutier alltså, är annars vädret och att gå vilse den stora risken. Jag är gammal orienterare, men tyckte ändå att det inte var helt lätt att följa leden, då spåren från tidigare klättrare blåst igen. Med dåligt väder kan jag mycket väl förstå att folk villar bort sig.
 
Det ar en billig livforsakring.

Nja, det var väl just det att det visade sig vara en ganska dyr livförsäkring (halv månadslön för mig som är deltid student) som fick mig att börja kolla upp med folk som skippat guide och klarat sig fint ändå. Nu är jag iofs uppväxt i skogen och gått i fjällen med ryggsäck sedan jag var 7 år och genomfört en del tuffa vinterövningar i det militära (fänrik i specialtrupp, eldledning spaning) men har all respekt för rekommendationen att ta guide om man inte är säker på sin förmåga att hantera lite besvärligare situationer.

Min uppfattning är att grundkonditionen är det som folk slås ut mest på, det är förbaskat jobbigt att gå med packning uppåt även på lägre höjder. Och blir man ruskigt trött blir man också lite dum i huvudet och kan agera inuitivt lättare om man inte logiskt och erfarenhetsmässigt kan identifiera symptomen. Ibland blir det bra och ibland kan det bli väldigt fel. Men backträning med tung ryggsäck är det som kommer komplettera min löp- och cykelträning mest det kommande året.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane 2-3 dagars vandring, västergötland med ang landskap. Expeditioner 4
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.