Projektarbete- Mont Blanc??

Går för närvarande i 2:an på gymnasiet, och nu börjar det dra ihop sig inför projektarbetet i 3:an
Jag har funderat lite fram och tillbaka och bestämt mig för att göra något praktiskt och ovanligt. Då jag alltid har varit lite av en frilufts människa (har vandrat en del i de svenska fjällen mm) började jag fundera på något som har med vandring att göra. Då jag vill göra något lite mer extremt kom jag snart in på en eventuell bestigning av Mont Blanc, har aldrig ägnat mig åt bergs bestigning på det sättet tidigare men efter att ha läst lite om hur erfaren man bör vara för att klara av en bestigning så tror jag inte att det är någon omöjlighet.

Nu är det som så att man måste ha en rimlig projektplan, dvs man måste ha ett mål med projektet och ett syfte att utvä'rdera utifrån efteråt. Är det någon här på forumet som har en idé?

/
 
Vad du ska hitta får du göra själv, jag tänkte ge några andra tips.

Idag lämnade jag in projektrapporten, äntligen! Se till att du inte behöver jobba själv, skaffa en grupp som du trivs i och som inte överger dig! Min gruppkamrat övergav mig så jag fick skriva allt själv, inte roligt.

Gör något praktiskt, jag förstår inte hur de som bara skriver klarar sig, jag gjorde ett renoveringsförslag till vårt landställe. Då blev det en del ritande och skissande.

Angående ditt förlag om Blanc, när är bästa säsongen, se till att du har lång tid på dig att skriva rapporten sen. Budget?

/Rasmus
 
Det vore ju ett riktigt roligt projektarbete att göra. Eftersom processen är en minst lika viktig del som slutprodukten, så gäller det bara att du är noggrann med loggboken. Notera alla dina funderingar, tankar, lärdomar osv. Det är ju ganska handgripliga rubriker som utrustning, alpinism (säkerhet, höjdsjuka m.m.) osv. Dessutom spelar det ju ingen roll för själva projektarbetets resultat om du når toppen eller inte, bara du kan redogöra för varför det inte blev som du hade tänkt :)

Ett tips är väl att sätta igång direkt, då du lär behöva göra bestigningen under denna sommar. På hösten och våren är vädret fortfarande ganska oberäkneligt, vilket inte kanske är lämpligt om detta blir den första högalpina erfarenheten. Vidare är det ju bra om du kan prata ihop dig med någon mer, då det inte är att rekommendera att göra detta själv. Helst bör man ju göra det med guide.

Om du tycker att det blir för tajt med tid nu till sommaren, kan du ju göra en bestigning av ett något mindre utmanande berg till att börja med som projektarbete. Försök i alla fall ordna med en handledare så fort som möjligt så kan ni ju diskutera vad som är realistiskt/lämpligt med tanke på tid och risker osv.

Mvh /Joel
 
Hej Mattias

Jag jobbar för närvarande som gymnasielärare och behöver tyvärr göra dig besviken. Under den perioden som är från att du skall lämna in din första beskrivning över vad du skall göra, till det att projektrapporten skall vara inne ( på min skola 22 maj) så är Mont Blanc vad jag förstått det mycket komplicerat för nybörjare. Jag skall själv upp nu 5 juli när den verkliga högsäsongen är. Jag hade personligen verkligen tyckt det var kul att handleda ett sådant projekt men ser för närvarande oöverkomliga problem med det.

Det finns andra här på forumet som dock gjort friluftsprojekt så jag tror det är fullt möjligt att genomföra det på ett bra sätt. Det andra kända projektet som diskuterats här på utsidan var en person som levde på en liten ö i 5 dagar utan mat och utan tält. Vindskydd och vatten var vad han hade tillgång till.

Har du funderat på Kebnekaise istället som också blir lite fel säsong men betydligt mer genomförbart? Eller kanske glaciären Helag som är lite billigare att nå oftast från de civiliserade delarna av Sverige. Där är det också garanterat snö fram till påsk.

Har du utrustning för vintercamping, och om inte är du beredd att få ihop den budgeten som krävs? Eller finns det möjlighet att låna av vänner/familj.

Är du beredd att offra exempelvis ditt sportlov/påsklov för ditt projekt? Troligtvis kommer du inte få ledigt från skolan en vecka med undantag möjligtvis om du är en skötsam elev med många MVG och god relation till lärarna.

Eftersom jag inte är behörig lärare ännu kommer jag att börja studera på lärarhögskolan 2010. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att följa med dig på vinteräventyr en vecka som extra handledare, vuxet stöd och ansvarig för din säkerhet. Jag har gjort flera uppsatser på universitetet och jobbar nu som gymnasielärare. Jag är 32 år och har egna barn även om de inte är så gamla som dig ;) . Jag är officersutbildad i lätt infanteri och FRG-utbildad inom civilförsvaret där det ingår överlevnadsutbildning och sjukvårdsutbildning på båda utbildningarna. Jag bedömer därför att jag skulle kunna sköta den uppgiften på ett adekvat sätt, och jag tycker det är jätteroligt med elever som är beredda att satsa lite extra på sitt projektarbete vilket borde uppmuntras maximalt. Det skulle även se schysst ut i min CV sedan när jag skall söka fast tjänst, och jag får en legitim anledning att fly både frugan och studierna på pedagogen ett par veckor :cool:
 
Till Cremytos:

Då jag trots allt är nybörjare inom klättring förstår jag dina synpunkter om säsong.
Dock var det du skrev om Kebnekaise intressant opch att du skulle kunna tänka dig att "coacha"mig. Jag hör av mig till dig via e-post.


Men till alla er andra som läser det här:
Fortsätt ge era synpunkter och kom gärna med (konstruktiv) kritik.
Även (positiva) synpunkter på Cremytos förslag om en bestigning av Kenbekaise/Helags mottages tacksamt!

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.