Sovsäck för Blanc, Elbrus...

Jag har en gammal -10 som snarare är nere på -5 pga slitage genom åren. Sitter och funderar på en ny säck och hittat en -10 som verkar prisvärd på 1070 gram med påse. Säcken har också en storebror som är -17 och väger 1270 gram. Är det lika bra att köra på den varmare eller kommer man svettas onödigt mycket i den utom just de nätterna man ligger i sista basecamp? (och då kanske man kan ta på sig lite extra istället).

Ni som varit uppe på topparna, vad hade ni för säckar och funkade de eller drömde ni om varmare breddgrader i dem?
 
liggunderlag

Jag har en gammal -10 som snarare är nere på -5 pga slitage genom åren. Sitter och funderar på en ny säck och hittat en -10 som verkar prisvärd på 1070 gram med påse. Säcken har också en storebror som är -17 och väger 1270 gram. Är det lika bra att köra på den varmare eller kommer man svettas onödigt mycket i den utom just de nätterna man ligger i sista basecamp? (och då kanske man kan ta på sig lite extra istället).

Ni som varit uppe på topparna, vad hade ni för säckar och funkade de eller drömde ni om varmare breddgrader i dem?

Jag skulel tagit den varmare då det bara skiljer 200 gram men se till att ha bra liggunderlag - det gör mer än några grader sovsäck enligt min erfarenhet. Kyla kommer udnerifrån.

/Patrik
 
Vad tror ni att en sådan här pryl skulle ge för effekt?

http://www.adventuremedicalkits.com/kit_detail.asp?series=1000&seriesNav=&kit=4&kitNO=0140-0138

Väger bara hundra gram.

Min erfarenhet av så kallade räddningsfiltar i alijumjum som var poppis i slutet av förra årtusendet är att eftersom de är helt täta så samlas kondens/svett inuti och det blir varmt på kort sikt men efter ett tag så blir det fuktigt= kallt. Prova att lägga dig i en svart sopsäck om kroppen (med öppning för huvudet såklart) en stund så förstår du vad jag menar.

På elbrus i tält hade jag en +-0säck med fleeceinnerpåseoch ytterpåse med nylonbotten ochbomulsovansida och frös inte när jag sov i underställ men det var inte svinkallt och jag är inte så frusen av mej. På montblanc sov jag i Gouterhyttan och där var det en fuktig atmosfär.

/Patrik,
 
Men om man kör 'spaceblanket' utanpå sovsäcken måste det ju bli bra effekt då, ett extra lager?

He, spaceblankets är ju coola ju, något bra måste de väl duga till :)
 
det är ju "sommar" upp till glaciärnivån, ca 4000 meter eller vad det var. folk med -25 säckar etc svettades sönder utom sista natten före topprycket. jag hade en marmot -10 säck , räckte gott och väl. blir det mot förmodan mycket kallare än så finns det ju sockar, underställ, dunjacka etc att förstärka med.
 
Så -10 kanske är bättre allround och så har man på sig superunderstället (vilket man ju lär ha på sig dygnet runt ändå antager jag)?

200 gram extra för -17säcken är inte mycket men onödigt att svettas konstant innan man når glaciärerna. Någon som har tips på en inner/yttersäck annars som inte väger 'fleece' *fniss*. Kollade nämligen på GetOut och där väger fleeceinnersäckarna mer än min sommarsovsäck ju. Hur skulle det funka fresten med en sommarsäck inne i vintersäcken? ... jag är verkligen noob på det här med snö. Jag går i fjällen i juli/augusti och hemma i Göteborg har vi aldrig snö.

Skall vara i dalsland till jul/nyår och hoppas det fryser på rejält så jag kan smyga ut i skogen någon natt och okynnescampa.
 
lakan

Tjena!
Jag har aldrig varigt uppe på de topparna men har gjort några vinterturer i sverige. Du kan kompletera -10 säcken med ett lakan i silke om du börjar frysa, det värmer och väger inte särskilt mycket.

Nu blev ju jag också lite sugen på att ta de topparna :D

Ha det gött!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Luke Snowwalker sovsäck på Kilimanjaro Expeditioner 7
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
streakingcaddis Elbrus 2020 Expeditioner 3
Anki 68 Bagage Elbrus Expeditioner 4
Anki 68 Försäkring hög höjd - Elbrus Expeditioner 11
Hardy Bobermien Elbrus Norra sida juli/augusti 2017 Expeditioner 9
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Roland_T Elbrus Augusti 2015 Expeditioner 0
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10
Crosstjeck Kurs i alpinism i sommar + Elbrus Expeditioner 6
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
moumou Elbrus Expeditioner 2
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
Ghost I Elbrus område misshandlades klättrare från Norge Expeditioner 2
Polarnatt Gas+övrigt på Elbrus Expeditioner 10
Henke stj mt elbrus Expeditioner 24
plaskdaja Kriget nära Elbrus?? Expeditioner 2
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
skolanna Hur säkert är Elbrus? Expeditioner 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.