Mont Blanc, höghöjd vs astma?

Hallå!

Har så sakteliga börjat bestämma mig för att testa på Mont Blac, men har en fundering som kanske är lite speciell, men någon kanske har erfarenhet av det.

Har ansträngningsastma och " tungt " att andas då pulsen stiger, spelar hockey och tränar således dagligen, men då måste jag givetvis ta Bricanyl innan varje pass och det fungerar helt okej!

Så frågan lyder; Är det någon som har erfarenhet av att vara på höghöjd med anst. astma, hur går det isf? Tyngre än " vanligt "?

Ja, inser att det individuellt, men det vore intressant att veta hur " du " upplevde det om det nu finns någon! =)

Tack och Hej!
 
Jag har ocksa astma men det fins forskning som pekar pa att astma delvis kan botas av att vistas pa hog hojd. Jag var pa over 5100 meter i 7 veckor i sommar och hade inga problem.

Rekomenderar dig att ta med Ventolin och i extremfall en tub att andas igenom. Du kan ocksa ta med Seritid eller battre Serivent. Skulle ocksa rekomendera dig att ata Cingulair permanent sa slipper du 90 procent av alla problem med anstrangningsastma.
 
Underbart!

Tack så mycket för dom svaren!

Nu är det väl inte så mycket att bråka om, snarare spåna vidare mot första målet! =)
 
Har inte torr luft en påverkan på astma åt det negativa hållet? Luften på hög höjd är ju torrare. Jag har inte astma men gissar gärna...
 
Det är en inte helt fel reflektion. Det påverkar iaf luftrören negativt, med inflamation som följd, mycket slem och och allmänt irriterat. Bor i Kiruna och nu när det börjar bli hyffsat kallt så märker man det direkt, men man börjar vänja sig! =)

Däremot vet jag inte hur det påverkar ansträgningsastma som innebär att luftrören " drar " ihop sig vid ansträgning. Där kanske hög höjd har en annan påverkan!

Intressant om inte annat!

Nu har jag iaf börjat ragga ihop lite folk, så vi får hoppas att det blir av!

Ha d!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.