Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor

Jag har ett par frågor inför min resa till Chamonix och Zermatt via Geneve med början den 31 maj.

Jag anländer med flyg till Genève, och jag tänkte höra vilka kommunikationer det finns därifrån till Chamonix, sedan från Chamonix till Zermatt i Schweiz, och därifrån tillbaka till Genève. Buss eller tåg, och var hittar jag turlistor?

Vårt mål är att bestiga Mont Blanc och Dufourspitze. Mont Blanc via (upp) La Voie des 3 Monts (La traversée) och (ner) Goûter. Dufourspitze via Monte Rosa Hut. Är det någon som har något att berätta om speciella svårigheter på dessa leder? Hur är t.ex. routefindingen vid eventuellt dålig sikt?

Jag kan maila över en mer detaljerad plan för bestigningen med bilder.
 
Vi åkte med ChamExpress och det funkade riktigt bra. De kör oftast med minibussar och kan hjälpa till att köra dig till en ledig camping.
 
Lagom sovsäck

En liten fråga till. Vi kommer att tälta på bergen på hög höjd precis i början av juni. Är det nödvändigt att ta med den stora vintersovsäcken med komforttemperatur på runt -15, eller klarar man sig med en lättare dunsäck med komforttemperatur på några få minusgrader, om man klär på sig lite extra att sova i?
Att behöva sova i vindersovsäcken nere i dalen under sommarförhållanden kan bli ganska besvärligt.
 
Jag sov med min -17 säck på en höjd av 3200 meter, där var den lite för varm. Dock på 3800 meter så hade jag absolut rätt val. Så ni får fundera på hur högt ni sover i tält helt enkelt.
 
En liten fråga till. Vi kommer att tälta på bergen på hög höjd precis i början av juni. Är det nödvändigt att ta med den stora vintersovsäcken med komforttemperatur på runt -15, eller klarar man sig med en lättare dunsäck med komforttemperatur på några få minusgrader, om man klär på sig lite extra att sova i?
Att behöva sova i vindersovsäcken nere i dalen under sommarförhållanden kan bli ganska besvärligt.

Campade vid Kleine Matterhorn 3700m i början av Juli förra sommaren. Snö och blåst på natten och på glaciären. Fungerade alldeles utmärkt med en lättare dunsäck med några få minusgrader i extremtemp. Hade termounderställ, mickrofleece, dubbla yllestrumpor och mössa. Frös inte, men vaknade av att tältet slog och snödrivorna började pressa på.
Om säcken inte blir för trång med lite kläder på, fungerar det att utnyttja alla förstärkningsplagg. Man vill ju gärna hålla ner vikten på hög höjd.

AV
 
Tack för svaren!
Ja, det är just det att få ner både vikten och utrymmet i packningen. Eftersom de flesta nätter kommer att tillbringas på låg höjd i dalen (i Chamonix och i Zermatt) kan det bli svårt att sova i en varm vintersäck... Jag skulle rentav kunna behöva ta med mig två sovsäckar. Så*en dunsäck för flersäsongsbruk vore det optimala, under förutsättning att jag kan klara ett par nätter på berget i den.

Om fler har motsvarande erfarenheter av höghöjdscamping, så är jag mycket tacksam för att höra mer!
 
Ta dig tid att hitta en rak tältplats där snön är jämnt packad. Vår kroppsvärme i tältet orsakade att det lutade mer och mer när vi låg på 3200 meter och till slut kändes det faktiskt som sömnen påverkades då vi rullade ihop med varandra.

Och som alltid på vintercamping, glöm inte kissflaskan:)
 
Jag ingick i samma sällskap som Anders V (se ovan). Själv hade jag en mindre dunsäck som klarar 10-12 minusgrader. Man får helt enkelt vara inställd på att förstärka med underställ, microfleece osv. om det blir kallt.

För övrig tältade jag i samband med bestigning av både Mt Blanc och Dofourspitze. För Mt Blanc blev det tältning vid både Tête Rousse- och Goûter-hyttan. Det går bra att tälta i anslutning till hyttorna (kostnadsfritt). Dock ser jag att du ska ta Goûter på vägen ned.

Monte Rosa-hyttan passerade vi bara på vår väg upp mot Dofourspitze. Övernattning gjorde vi på ungefär 3900 meters höjd. Hade då ca. 750 höjdmeter kvar. Tältplaceringen var på glaciären som löper mellan Nordend och Dofour, dock närmare insteget till den senare. Routefindingen är inte så komplicerad, dock är det en ganska exponerad kamvandring (klippblocksterräng) som man gör utmed ryggen. Tänk på att ta hjälp av stenblock för att köra löpande säkringar, dvs. låt repet löpa på motsatt sida från där ni rör er. Vanliga säkringar som kammar och kilar hade inte vi behov av, men allt är ju en fråga om vad som upplevs som säkert och bekvämt.

Mvh /Joel
 
Tack igen för svaren!

Det är mycket värdefullt att veta. När jag kollade min sovsäck visade den sig ha högre komfort/extremtemperatur än jag trodde, vilket gör att jag hur som helst behöver ta vintersäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3
Hardy Bobermien Wallis: Breithorn - Dufourspitze Expeditioner 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.