Mat utan gas/spritkök?

Ok. Så kan det kanske vara. Det var dock inte så särskilt varmt i mitt fall då det var runt 15 grader när jag blötlade det frystorkade och där jag sedan förvarade det. Och det gick i alla fall hur bra som helst.

/Birger

Komplettering: Runt 15 grader i luften. Runt 10 grader i vattnet.

/Birger

Barocook-systemet klarar ju av att koka i ett par tiotals minuter. Sådana värmepåsar går givetvis mycket bra att använda ihop med frystorkat.
Barocook har en liten "mugg" som värmer 4 dl vatten. Den går nog ypperligt ihop med frystorkat.

Jag har inte provat Barocook-systemet.
I Orifo-systemet kokar det i värmepåsen i 5 till 10 minuter, men matpåsen uppnår bara 50-55 grader. Jag har tagit tempen vid ett 20-tal tillfällen. (vatten 4 till 28 grader c)
Värmepåsen fortsätter att producera värme på en lägre nivå en god stund efter de 10 minuter man rekommenderas att värma matpåsen.

/John

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har inte provat Barocook-systemet.
I Orifo-systemet kokar det i värmepåsen i 5 till 10 minuter, men matpåsen uppnår bara 50-55 grader. Jag har tagit tempen vid ett 20-tal tillfällen. (vatten 4 till 28 grader c)
Värmepåsen fortsätter att producera värme på en lägre nivå en god stund efter de 10 minuter man rekommenderas att värma matpåsen.

/John

Förutom skillnader i värmepåsarna så har det nog mycket att göra med värmeöverföring och isolering.
Barocook kör med isolerad plastbehållare med en rostfri behållare inuti (för vatten/mat). Dessutom är det ett lock på.
En sådan borde ha bättre isolering och överföringsförmåga än sådana där plastpåsar.

Barocook påstår att de kan värma 500ml uppblött mat till 95 grader, och efter en timme ska maten fortfarande hålla över 65 grader.

Om man kokar nudlar med rätt mängd vatten (ej specificerat) så når nudelvattnet 80 grader efter 6 minuter.

Friluftsmeny.se har ett klipp där de kokar två hårdkokta ägg på 20 minuter.

Utgår ifrån att alla mätningar är gjorda med rumstempererat vatten.

Utifrån videoklipp så verkar Barocook vara ett bra system. Nackdelen är såklart vikten. Även i den lilla "mugg-barocooken" går det åt en värmepåse på 25g, och när den är använd så väger den väl kanske det dubbla (?).

2 ägg är väl ca 100 gram.
En mjukkonservmatportion är ca 400 gram.

:)

/John
Fast 2 ägg och 3+ dl vatten blir ju också 400 g.

Poängen var att systemet klarar av att värma 2 st ägg och 3+ dl vatten nog bra för att de ska bli hårdkokta.

Den andra poängen var att systemet med lockförsedd isolerad plastbehållare med rostfri vattenbadsgryta verkar vara betydligt effektivare än plastpåsevarianten som brukar användas.

EDIT:
Om man värmer en mjukkonserv/frystorkat i barocooken så tömmer man maten i den rostfria grytan. Man häller inte vatten i grytan för att sedan lägga i matpåsen i det vattnet.

Jag har testat barocook en del på sista tiden och att koka ägg (jag fick ner fyra ägg i lådan) funkar fint. Värma färdig mat går också bra. Däremot tjocknade inte såsen i en Knorr Spaghettiria, den behöver nog koka upp ordentligt för att tjockna. Pastan blev mjuk, men såsen vattnig. Ska testa varma koppen nån dag också och se hur det blir.

Jag har testat barocook en del på sista tiden och att koka ägg (jag fick ner fyra ägg i lådan) funkar fint. Värma färdig mat går också bra. Däremot tjocknade inte såsen i en Knorr Spaghettiria, den behöver nog koka upp ordentligt för att tjockna. Pastan blev mjuk, men såsen vattnig. Ska testa varma koppen nån dag också och se hur det blir.

Många förtjockningsmedel (mjöl, maizena, osv) måste, tyvärr, koka innan de tjocknar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips