Isklättring dubbla yxor

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-21, 20:33
lund_mikael lund_mikael är inte uppkopplad

Goa isar

Var iväg idag, tackar för alla tips på tråden och tack o bugar till de goa killarna som klättrade munkedal, vägbeskrivningen var klockren.
Grymt fina isar på de ställen vi var på idag. Klättrade dock bara i munkedal för vi hade ett för kort rep med oss till gullmaren......... såg grymt fint ut dock!
Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 10:38
palsmus palsmus är inte uppkopplad

Studseröd, Gullmarn på lördag

OK,

Nu är ett beslut tagen; jag och Kimpa kommer till Studseröd på lorddag morgon klockan 09.00. Om några andra skall dit och kan området blir vi förståss glada och kan till och med tänka oss att dela med oss av fikat. Om vi blir riktigt glada kan det kanske till och med bli frågan om after ice burgare?..

Mvh, Robert 070 768 50 42
Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 12:41
slob slob är inte uppkopplad

Schwedenfuhrer

@Mikael, roligt att ni hittade rätt. Jag och Linus stannade kvar i Munkedal tills det blev mörkt. Vi hade ett litet debacle med pelaren längst in...

@Robert. Du har e-post.

@övriga. Sverigeföraren seglar upp som en bra informationskälla då fler och fler fall dyker upp. Den är överlägsen för inspiration och vägbeskrivningar men såklart inte för aktuella isförhållanden. För den som inte känner en massa aktiva isklättare i området är nog hanna melins blogg samt bohusläns klätterklubbs något avsomnade diskussionsforum den bästa kanalen för aktuella förhållanden.
Svara med citat
Gammal 2010-01-28, 17:15

Utby

Klättrade i utby idag.
Var väldigt varmt och på sina ställen ganska tunn is. Avsmältningen var ganska massiv så jag hoppas att det blir kallt inom en snar framtid. Var en del lös is och det föll lite mindre och en del större flak ner med jämna mellanrum.
Iakta försiktighet.
Annars en fin dag med sol och lite vind.
Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 21:24
gröntäpple gröntäpple är inte uppkopplad

glad

Vad vad ??? Puss på morfar i trollhättan???
Jag bor i trollhättan .......mer info please
Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 14:34
johnliungman johnliungman är inte uppkopplad

Lexby, mm

Jag la till lite om isfallet i Lexby utanför Göteborg på Sverigeföraren. Fint fall som kanske är lite upphugget nu.

http://www.sverigeforaren.se/index.php/Lexby

Grooven i Fjällbo har nämnts, men är nog ganska solpåverkad vid det här laget. Tänker mig att Hyltebergen kanske kan ha nåt också?

Kommer väl att bli kölhalad av snikna med-göteborgare som vill ha isen för sig själva, men jag tycker att man kan ge och ta. Väldigt svårt att få veta nåt om alternativa ställen känner jag som ändå bor här. Men om vi sprider ut oss på fler ställen så hinner ju isen hämta sig och "laga" alla yxhål. Så jäkla många isklättrare finns det ju inte!

Som teoretiker tänker jag så här: jag ser massor av is på sprängväggar längs vägarna. Tycks som att detta frilägger vattenflöden inne i berget. Det är tråkigt att klättra på motorvägar. Var finns det sprängväggar som inte är vid motorvägar? Mynningar till skyddsrum och kloaksystem? Under broar? Idéer?
Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 19:01
baddog baddog är inte uppkopplad

såg isar från tåget

åkte pendeltåget (eller vad det nu heter på vitsig göteborgska) från Alingsås till Jonsered tidigare idag. Finns några tappar och draperier vid stationen i... Floda? Likaså tycke jag mig se några intressanta formationer på "andra sidan sjön" lite senare på tågresan, vad den nu kan heta.... finns ett stort hopptorn och har för mig att det var ett kort namn på stationen. Gissningsvis >10m höga i alla fall. Ursäkta den kassa beskrivningen, men är mälardaling och inte västkustbo

För oss som är på väg till framsidan och få ta del av denna unika vinter är alla Bohustips av intresse. Det verkar finnas sjukt mycket att hugga på/i.
/mats
Svara med citat
Gammal 2010-02-02, 22:12
slob slob är inte uppkopplad

Fjällbo

I Fjällbo finns det flera klätterbara fall förutom Grooven!

Idag klättrade jag och Linus Larssons ränna, typ 50m mot Utbyhållet från Grooven sett. Den var överraskande välsäkrad med ett knippe bra skruvar, några slingade träd samt några kilar och kammar. Trotsky och Smala leden klättrade vi för två-tre veckor sedan, idag såg även de ok ut, men något mjölkig is så klippracket måste definitivt med. De två sistnämnda ligger runt Hollywoodväggen.
Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 18:45

Grooven

Klättrade Grooven i torsdags, var ett riktigt jäkla äventyr.
Grymt fin men lite lös is på mitten och ganska smalt på vissa ställen.
Bästa klättringen hittills i min korta karriär på detta underbara forum.
Hjärtklappning, pump och frusna fingrar! Kan det bli bättre?

Någon som varit på Gullmarn på sista tiden?
Svara med citat
Gammal 2010-02-28, 22:15
caffe caffe är inte uppkopplad

Tips-"nytt" på Halleberg

Hemliga stället Halleberg ej längre hemligt och då kan ju lika gärna fler få ta del...Klättrad förstagången? -06, med ett par komplement iår. 2 ställen relativt nära varandra ca 40m högt. Kör till Vargön sedan Nordkroken, gå längs isen ca 30min (enda nackdelen), tills man ser lite diskret brun färgad is i toppen.

Väl uppe hittar man 3 distinkta rännor/coloirer fr vä
Alpin sak 4,
Nästa brantare,antingen mix rakt upp där isen slutar el kliv tv till hylla o drag åt vä på sista pelaren ca 5
Sista 3 med snö i slutet. Utmärkt rappa med enkel 60m fr lätta hö rännan.Alla jättefina.Gjorda -06.

Nästa mer maffiga o vita is ytterligare ngr hundra m utåt. 3 distinkta linjer gjorda, den lättaste hö gjord -06,de andra i år.
Fr vä tunn is i öppet dieder,lättare högre upp 6.
Centrala linjen med brant jämn klättring-ihållande!,6
Den högra tunn is på blomkål till dieder, rakt upp pelare,lättare efter hand 5+
6st fina leder där de svåraste väl mäter sig med tex" undertaker", belägenheten gör väl att dessa aldrig blir lika populära.
Ha så trevligt!
Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 21:51
Karl A. Karl A. är inte uppkopplad

Is kvar i göteborgs trakten?

Hej,

Nån som vet om det finns kvar någon is i trakterna kring Göteborg?

Och är det någon som saknar någon i andra änden av repet? Hör gärna av er! Jag är väldigt sugen på klättring, oavsett form egentligen.

/
Karl
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 17:31
Bultfeber Bultfeber är inte uppkopplad

Var i Agnesberg 3/3

Och då var det toppenförhållande. Isen hade byggt på bra under tövädret.
Var och kolla vid Lexbyskolan idag och det finns is kvar. Dock inte kanske ledbar då den såg ganska medfaren ut. Jag skall ta ett försök imorgon där.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.