Fråga ang. isklättring

Hello!

Jag har tyvärr aldrig fått chansen att prova på isklättring ännu, något som jag dock verkligen skulle vilja prova på då det både verkar riktigt kul och fysiskt utmanande!

Jag har dock länge funderat över hur säkerhetsanordningarna fungerar under isklättring? Klarar verkligen en isbult ett fall? Bultarna ser så korta ut och det känns som att isen är så pass mjuk att den sprängs sönder vid ett fall och bulten lossnar? Eller sitter dom verkligen (generellt sätt) så pass stadigt att dom klarar ett kortare fall? Är det vanligt förekommande att dom lossnar?
 
Senast ändrad:
Förra helgen i Rjukan såg jag ett fall i isskruv.
Dessutom såg jag ett dragtest, där dom hade skruvat i en 19 cm skruv ca 8 cm och sedan slingat av dem. Dem lossnade vid 16Kn.
Finns även en intressant film i ämnet här: http://www.petzl.com/en/outdoor/petzl-tv/videos/ice-climbing
Jag litar i alla fall för det mesta på skruvarna. Annars kan man ju skita i att sätta dom.

Testade att själv falla i Ågelsjön i lördags. Tyvärr var det före jag satt första skruven, så jag gick i marken. :)
 
När jag leder på is vill jag vara väldigt säker på att inte falla. Dock inte för att jag inte litar på skruvarna, utan för att jag dels inte alltid litar på att isen skruvarna sitter i men framför allt oroar mig för vad vassa stegjärn, yxor och skruvar kan ställa till med min kropp i ett fall.
 
Klarar verkligen en isbult ett fall? Bultarna ser så korta ut och det känns som att isen är så pass mjuk att den sprängs sönder vid ett fall och bulten lossnar?
Vad är det du menar med isbult? Är det isskruvar du syftar på (http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDEXPRESS22)? De längre kan vara upp till 22 cm långa. Det slår inte mig direkt som kort, men det kanske det gör för en som aldrig haft att göra med isklättring?

Skurvarna själva håller om de är inskruvade rätt. Bra is generellt sett är otroligt hållfast och inte mjuk som du skriver. Visst, klättrar du på slush puppie is så kan det vara mjukt, men is som isklättrare anser är av bra kvalité är otroligt hållfast. Tester på Abalakov / V-Thread ankare (http://www.acmgguides.com/absolutefm/afmviewfaq.asp?faqid=11) i bra is har visat att isen håller för väldigt mycket... Mer än vad isskruvarna håller för.
 
Skruvarna håller om isen är bra och de skruvas in rätt.

Tidningen BRANT gjorde ju en fallstudie(!) med is-säkringar och en krock-docka för 10-talet år sedan. Vet inte om den går att hitta i arkiven längre?
Kan herr Liungman kanske vara till hjälp där?
 
Nej, jag har som sagt ingen erfarenhet av isklättring så kan verkligen inte uttala mig om erfarenhet av olika sorters isar och dess hållbarhet.

Jag har kikat på en hel del videoklipp med isklättring och det är väl där jag upplevt skruvarna (när jag sa bult menade jag såklart isskruvarna) som rätt så korta, det känns som att dom ska slitas loss vid ett fall. Men dom kanske sitter bättre än som det verkar. :)
 
Men dom kanske sitter bättre än som det verkar. :)
Det är isen som avgör. För några år sedan under en klättring så klagade min andreman på att han kunde dra ut vissa av skruvarna för hand utan att behöva skruva... Detta var värdelös slush puppie is, men nånting behövde jag slänga i...
Jag kan garantera att de hade iallafall hållit MINST lika bra som ingenting alls...
 
Det är isen som avgör. För några år sedan under en klättring så klagade min andreman på att han kunde dra ut vissa av skruvarna för hand utan att behöva skruva... Detta var värdelös slush puppie is, men nånting behövde jag slänga i...
Jag kan garantera att de hade iallafall hållit MINST lika bra som ingenting alls...

hehe, det är kanske dom gångerna man hellre bör avstå från att klättra? ;)
Nej men tack för informationen! Får helt enkelt ta och prova på isklättring någon gång!
 
hehe, det är kanske dom gångerna man hellre bör avstå från att klättra? ;)
Ledklättrar man is vet man inte från botten altid vad det är man får, specielt på längre isturer... Isen började fin fint, men mot slutet blev det kasst... När man väl är där finns inget annat att göra än att ta det man får och hoppas på det bästa.
 
Skruvlängd?

Hej Mike och Johan, hoppas armbågen känns bra nu.
Johnny, du kanske sett folk skruva in 9-13 cm skruvar, och de känns korta, ja. Men som Johan skrev, är bara isen bra så håller de ledfall.
Men visst, är isen dålig, väldigt kall så att den spricker/varm så den är *för* mjuk/porös och med lufthål eller bara består att mer eller mindre näraliggande tappar, då håller inte säkringarna för mycket.
Du kan ju börja mix/dry-tool klättra, klippsäkringar är klippsäkringar :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan R Fråga om Trollevägga i Småland Isklättring 1
Spak Ang. olyckan på Hydnefossen Isklättring 0
sfrge Isklättring i Åre. Isklättring 4
sfrge Etik vid isklättring. Isklättring 3
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
Djurmo Isklättring och topprep? Isklättring 25
Cha-Nico Plats för isklättring och mixed climbing omkring Stockholm ? Isklättring 2
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
anders.wester Isklättring i Trängslet from årsskiftet Isklättring 2
annakask Isklättring - utgångspunkt Sollefteå alt. Kälarne Isklättring 3
Hihiho Isklättring i början av januari Isklättring 2
E9climbing FILMTIPS (isklättring) Isklättring 25
Pumba Isklättring 11-29 till 12-2 Isklättring 0
lenagirl Isklättring 22-24/3 Isklättring 5
Edvin m Facebook grupp för isklättring i Göteborg och Bohuslän Isklättring 0
r0pegun Hyra Isklättring Kangor? Isklättring 1
gahne Isklättring Funäs vecka 11? Isklättring 0
Polarnatt Isklättring sommartid? Isklättring 40
tobias.hermansson Isklättring Kinnekulle? Isklättring 3
stens kulle Isklättring Kullaberg ??? (skåne) Isklättring 2
Nikoz Lära sig Isklättring, kurs? Isklättring 9
Andreas Spak Isklättring i Eidfjord Isklättring 2
Yakherden ISklättring i Våtdräktshandskar? Isklättring 11
tsar Isklättring runt Skellefteå? Isklättring 0
multisport Isklättring Värmdö, Sthlm Isklättring 5
lund_mikael isklättring i göteborg med omnejd Isklättring 59
apfaktor Isklättring i krokarna krin Funäsdalen. Isklättring 2
hebbe Storskor för isklättring Isklättring 16
Mike C Isklättring kring Kebnekaise? Isklättring 3
bjed0001 Handskar vid isklättring... Isklättring 3
Felixl isklättring från 70-talet Isklättring 2
Feddan Isklättring i SVT Isklättring 6
mo9jan Isklättring Saas Fee / Zermatt? Isklättring 2
avslut1102 Isklättring Aosta/Cogne Isklättring 13
brandmansmicke Isklättring mellan Åre och Storulvån? Isklättring 3
Mangster Alpin/isklättring runt Marsfjällen? Isklättring 1
fleetech Isklättring i Ljungdalen Isklättring 0
Mikro Prova på/helgutflykt isklättring? Isklättring 2
mo9jan Isklättring Chamonix? Isklättring 12
teoek Säkrare isklättring? Isklättring 5
Jokk isklättring jotunheimen Isklättring 1
permanne Isklättring Borås 10 feb Stora Torget Isklättring 3
peter7435 Isklättring i Järvsö/Hälsingland Isklättring 1
langby Isklättring i Sälen? Isklättring 3
johanssona Har någon tips om Isklättring Kring Oslo? Isklättring 6
mickere Handskar till isklättring? Isklättring 10
Ruffguide isklättring första gången? Isklättring 1
marhar isklättring i stockholm? Isklättring 1
krabba74 ISKLÄTTRING PÅ ORUST! Isklättring 1
2117 Isklättring Västsverige Isklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.