Isklättring Chamonix?

Hej! Gissar att det finns en massa schysst isklättring i Chamonix. Är det någon som kan ge tips på internet sidor eller böcker, så att man kan börja drömma?
/Johan
 
Googlesvar:

"Neige, Glace et Mixte" by Perroux and Damilano
The most recent route guide, (covering winter routes) for the Mont Blanc massif. Good Technical descriptions.


För inspiration borde bildsökning på "super couloir" eller "frendo spur" duga?
 
Ciao Johan,

François Damilano har skrivit ett flertalet guide och Cascades autour du Mont-Blanc: Tome I täcker in isdelen om du ni inte är ute efter alpin isklättring? Då är ju hans Snow, Ice and Mixed Volume 1 och 2 en trevlig inspirationskälla.

Här har du en sida som sattes igång för Chamonix isen och försöker uppdatera föhållanden under säsongen - http://www.conditions-de-glace.com/ -

Annars har du även för områden utanför ;)

Cascades autour du Mont-Blanc: Tome II - François Damilano
Diamanti di Cristallo - G.C.Grassi A.Cambiolo
Cascate - Gianfranco Ghibaudo e Fulvio Scotto
Ghiaccio del Ovest - G.C. Grassi

Finns även Eizo Marliers Icetour som han genomfört de senaste åren med bilder och topobilder över hela den bästa delen av alperna :) Tyvärr på italienska, men om du ser på menyn som heter RICERCA CASCATE så kan du nog surfa vidare för lite inspiration.

http://icetour.planetmountain.com/ita/Ice Tour Info/page_1_1.html

Min avslutningshelg denna säsongen:

hawk.jpg


- C
 
Hej! Tack för svaren. Gissar att den mesta litterturen är på franska. Lite dåligt med kunskaper där, finns det någon schysst på engelska?
Klättringen jag tänkt skulle kunna vara som i Rjukan. Allt från 1 replängd till multi pitch. Sedan om det blir en resa ner är det för att känna på atmosfären runt Mont Blanc. Har varit där och åkt skidor men inte riktigt känt på klätterkänslan. I drömmarna finns en bestigning av MB i alpin stil.
Den som lever får se.

/Johan
 
Jopp, det mesta är på franska. Men jag har inte heller så otroliga franska kunskaper, fast det behövs inte så mycket för att läsa dessa guider och går att få ut det väsentliga ur dem.

Men de två mixade böckerna (Snow, Ice and Mixed) finns i en engelsk upplaga att få tag på utan problem. Hur det är med TOME serien vet jag inte? Har bara sett de franska!

Om du är ute efter isklättring på bara en replängd så tycker jag att Rjukan är ett bättre val då de har många korta isfall koncentrerade på ett mindre område. Hellre att man satsar på något mer intressant om man nu gjort en resa nedåt kontinenten?

Om du vill har klätteratmosfär och drömma så ta bussen direkt över till den Italienska sidan och spana upp på den mer intressanta delen av Blanc ;)

Vad ser mer klätterintressant ut om man jämför denna bilden mot den vanliga vyn man har från Chamonix? Jag satt länge, länge och sneglade uppåt :)

pet07.jpg


- C
 
Har du gjort Mont Blanc från den italienska sidan? Det är den som jag sneglat på. Verkar vara lite mer klättring än standardlederna på den franska sidan. Ser det som ett projekt att göra de närmaste åren.
Bra att veta vad man har att vänta sig ifall man åker. Provad flera 1 replängders rutter i Rjukan i vintras. Man är ju fortfarande en nybörjare så en variation 1 till flera repor är att föredra.
Än är det ju ett tag kvar till isen. Hinner fundera en del tills dess. Ska i och för sig känna på lite alpin klättring i Nepal i Oktober. Ska inte innebära någon brantare isklättring. Så den biten får vänta.

/Johan
 
Nope, har bara gjort normalen från Midi över Tacul och Maudit två gånger, och någon gång blir det väl även normalrutten från Italien?

Som sagt, sneglar du på en rutt upp på Blanc så är ju den, enligt mitt tycke, som är mest intressant både klätter- och folkmässigt av normalvarianterna. Gouterleden är ju inget att rekommendera och där har jag bestämt mig själv att aldrig sätta min fot på. Jag har flera bekanta som gjort den italienska varianten, fått flera rekommendationer att göra den, då man har en lång dag framför sig i folktom terräng.

Behöver du information-bilder så hör av dig?

Du har litegrann här: http://www.summitpost.org/image/41824/160070/italian-normal-route.html

Fast i år så har de stängt ned Gonella hyttan, för ombyggnationer, och jag vet inte riktigt när det är planerat för att vara klart? Förhoppningsvis till nästa ´säsong´? Annars får man som sagt ta med sig bivack utrustning.

Lycka till med Nepal klättringen? Vad står på programmet?
 
Riktigt schyssta bilder. Man blir så enormt sugen.
I nepal tänker jag och en kompis trekka till Everest base camp med besök och utsikt på Kala Patar. På nedvägen tänkte vi försöka oss på Lobuche east ( en av trekking peaks 6119m).
138469.jpg
 
Bilder från Massif du Mont Blanc

Tjena Mo9jan,
vi var i chamonix och skulle upp för mont blanc för en månad sen och för någon dag sen så gjorde jag en liten fotoslideshow på nätet som jag hoppas kan skänka lite inspiration...

http://montblanc.unc.se/

Vi kom dessvärre inte riktigt till toppen efter att för många klättrare dog...vi tog då beslutet att det var kanske inte värt att dö för. Men vilken sjuhelvetes upplevelse fram tills dess.
 
Senast ändrad:
Vi kom dessvärre inte riktigt till toppen efter att för många klättrare dog...vi tog då beslutet att det var kanske inte värt att dö för.

Tjusiga bilder och även basecamp a la Everest ;) (Men var går alla på toan där?)

Men att klättrare dör på bland bergen i Mont Blanc området är väl inte någon större överraskning?

Var Ni inte införstådda på det innan avresa? Eller blev det en tankeställare där? Bergen är ju som sagt inte ofarliga? Rent av bara lite nyfiken?

- Christian
 
grand coulier

Jo jag hade nog läst en hel del bl.a. här på utsidan om en massa olyckor men perspektivet förändras lite när det händer saker framför ögonen på en. När man ser händelsen, blodet och dennes kompisars förtvivlan så är det inte långt till hemlängtan. Vi blev vittnen till 3 dödsfall i 2 situationer. Samtliga på stationen som såg ut som ett everest basecamp. Grand Coulier är rena ryska rouletten.
Men när man har skakat av sig detta så börjar man väl planera för nästa resa, i guess.

Angående toaletter så det finns 2 ganska otrevliga utedass med avloppsrör som slingrar sig ner för ravinen. Och så kan man ju även gå till stugan där man även kan inkvartera och äta mat.
 
Senast ändrad:
Lite off route här i isklätterforumet men...

Menade du Grand Couloir strax ovanför Tete Rousse-hyttan?

Det rasar mycket där när det är varmt och det är MYCKET folk där-just när det är soligt väder.

Det bra att sätta sig in i vad det innebär att göra såda klättringar eller trekkingar. Även om man har guide spelar det inte så stor roll när man är död... Guider är inte gudar. Franska guider, i MontBlanc-området, kan också vara smått stressade och inte bry sig så mycket om sina kunder. De har i viss mån tappat professionalism.

Ta det lugnt i bergen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Isklättring i Åre. Isklättring 4
sfrge Etik vid isklättring. Isklättring 3
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
Djurmo Isklättring och topprep? Isklättring 25
Cha-Nico Plats för isklättring och mixed climbing omkring Stockholm ? Isklättring 2
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
anders.wester Isklättring i Trängslet from årsskiftet Isklättring 2
annakask Isklättring - utgångspunkt Sollefteå alt. Kälarne Isklättring 3
Hihiho Isklättring i början av januari Isklättring 2
E9climbing FILMTIPS (isklättring) Isklättring 25
Pumba Isklättring 11-29 till 12-2 Isklättring 0
lenagirl Isklättring 22-24/3 Isklättring 5
Edvin m Facebook grupp för isklättring i Göteborg och Bohuslän Isklättring 0
r0pegun Hyra Isklättring Kangor? Isklättring 1
gahne Isklättring Funäs vecka 11? Isklättring 0
Polarnatt Isklättring sommartid? Isklättring 40
tobias.hermansson Isklättring Kinnekulle? Isklättring 3
zardoz Fråga ang. isklättring Isklättring 19
stens kulle Isklättring Kullaberg ??? (skåne) Isklättring 2
Nikoz Lära sig Isklättring, kurs? Isklättring 9
Andreas Spak Isklättring i Eidfjord Isklättring 2
Yakherden ISklättring i Våtdräktshandskar? Isklättring 11
tsar Isklättring runt Skellefteå? Isklättring 0
multisport Isklättring Värmdö, Sthlm Isklättring 5
lund_mikael isklättring i göteborg med omnejd Isklättring 59
apfaktor Isklättring i krokarna krin Funäsdalen. Isklättring 2
hebbe Storskor för isklättring Isklättring 16
Mike C Isklättring kring Kebnekaise? Isklättring 3
bjed0001 Handskar vid isklättring... Isklättring 3
Felixl isklättring från 70-talet Isklättring 2
Feddan Isklättring i SVT Isklättring 6
mo9jan Isklättring Saas Fee / Zermatt? Isklättring 2
avslut1102 Isklättring Aosta/Cogne Isklättring 13
brandmansmicke Isklättring mellan Åre och Storulvån? Isklättring 3
Mangster Alpin/isklättring runt Marsfjällen? Isklättring 1
fleetech Isklättring i Ljungdalen Isklättring 0
Mikro Prova på/helgutflykt isklättring? Isklättring 2
teoek Säkrare isklättring? Isklättring 5
Jokk isklättring jotunheimen Isklättring 1
permanne Isklättring Borås 10 feb Stora Torget Isklättring 3
peter7435 Isklättring i Järvsö/Hälsingland Isklättring 1
langby Isklättring i Sälen? Isklättring 3
johanssona Har någon tips om Isklättring Kring Oslo? Isklättring 6
mickere Handskar till isklättring? Isklättring 10
Ruffguide isklättring första gången? Isklättring 1
marhar isklättring i stockholm? Isklättring 1
krabba74 ISKLÄTTRING PÅ ORUST! Isklättring 1
2117 Isklättring Västsverige Isklättring 1
owahlund Isklättring i uppsala Isklättring 3
Jonte Myra Var prova isklättring? Isklättring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.