Har någon tips om Isklättring Kring Oslo?

Jo, men jag var på jakt efter nått lite mera konkret. Flyttar nämligen ner till Säfsen nu i vinter, så det vore kul med tips om isklättring i områdena Dalarna, Norge öster om Oslo...

Då jag är född och uppvuxen i Lappland räknas allt under 25-30 mil som närområde... ;)
 
johanssona; sa:
Jo, men jag var på jakt efter nått lite mera konkret. Flyttar nämligen ner till Säfsen nu i vinter, så det vore kul med tips om isklättring i områdena Dalarna, Norge öster om Oslo...

Då jag är född och uppvuxen i Lappland räknas allt under 25-30 mil som närområde... ;)

Ja, Säfsen bjuder ju på bra längdåkning men närmaste bra isklättring är Trängslet uppe vid Älvdalen. Raviner och annat gott. Och är man ändå i dom trakterna så åker man självklart till klassiska Njupeskär (80-90 m högt isfall WI4-5) som ligger ett par mil utanför Särna. Det finns även en isslab vid Sifferbo mellan Borlänge och Djurås som duger att hacka på vid abstinens. Jag är rätt ofta uppe i Ludvika och hälsar på så är du intresserad kan vi säkert hitta på någonting i vinter. Du kan också kolla in Anders issida på http://www.dalaklatter.org/

Klas
 
orkesterchefen; sa:
johanssona; sa:
Jo, men jag var på jakt efter nått lite mera konkret. Flyttar nämligen ner till Säfsen nu i vinter, så det vore kul med tips om isklättring i områdena Dalarna, Norge öster om Oslo...

Då jag är född och uppvuxen i Lappland räknas allt under 25-30 mil som närområde... ;)

Ja, Säfsen bjuder ju på bra längdåkning men närmaste bra isklättring är Trängslet uppe vid Älvdalen. Raviner och annat gott. Och är man ändå i dom trakterna så åker man självklart till klassiska Njupeskär (80-90 m högt isfall WI4-5) som ligger ett par mil utanför Särna. Det finns även en isslab vid Sifferbo mellan Borlänge och Djurås som duger att hacka på vid abstinens. Jag är rätt ofta uppe i Ludvika och hälsar på så är du intresserad kan vi säkert hitta på någonting i vinter. Du kan också kolla in Anders issida på http://www.dalaklatter.org/

Klas

Isslab vid Sifferbo? Hur mycket is är det där då? Huvudsaken är ju att man kan åka iväg över dagen bara. Sen om det är förtielva repor eller inte spelar inegn roll. Klättring är alltid klättring!

Hur ser det ut mot Norge då? Där borde ju finnas massor att göra längs vägen, lr? Tänkte ta mig till Rjukan så ofta som det går nu i vinter. Tankade ner föraren. Ser GRYMT ut...

Hör av dig om du har vägarna förbi! Då kan du visa lite lokala hemligheter!

johanssona@hotmail.com
 
Tillägg Østfold och norra Bohuslän

...och har du ingen att klättra med kan du alltid höra med Asgeir Larsen i Fredrikstad, han verkar aldrig tacka nej till lite isklättring! E-postadress och telefonnummer finns i medlemsregistret på samma hemsida som ovan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.